Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Om tidsregistrering og honorering

6. oktober 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

På gymnasier landet over hersker lige nu stor uklarhed om relationen mellem lærernes arbejdstidsforbrug og honoreringen for samme arbejde. På nogle få skoler har man valgt at indgå akkordaftaler i mere eller mindre samme stil, som de tidligere centralt fastsatte akkorder, men på de fleste skoler er man – efter pres fra Moderniseringsstyrelsen – gået over til faktuel registrering af lærernes arbejdstid. Spørgsmålet melder sig derfor nu – eller i hvert fald ved normperiodens afslutning – hvordan vil skolerne honorere lærernes faktuelt registrerede arbejdstid? I overenskomsten står der, at merarbejde kan honoreres ”efter godkendelse af ledelsen”, men hvad ligger der i denne godkendelsesprocedure? Her må vi som lærere stå fast på, at skolerne ikke må slippe afsted med kun at honorere en lærer for 1924 timer om året, hvis læreren har registreret 100, 200 eller 300 timer flere – eller blot en enkelt time mere!

Tidsregistrering er jo ikke noget nyt – det har vi hele tiden haft, blot med den forskel, at langt de fleste arbejdsopgaver hidtil er blevet registreret efter en på forhånd aftalt akkord og kun få opgaver efter forbrugt tid. Men når skoleledelserne – eller Moderniseringsstyrelsen – nu ønsker, at alle opgaver løses med registrering af faktuel forbrugt tid, så må skolerne naturligvis også honorere herefter. Ellers vil det svare til at sende sin bil til service, og når regningen så kommer, og den lyder på 8 timers arbejdsløn, så siger man til værkstedet, at "man altså kun mener, at arbejdet er 6 timers løn værd, så det er hvad man vil betale!" Det tror jeg, ingen vil slippe godt fra! Den eneste måde at gardere sig mod uforudset store regninger for værkstedsservice – eller undervisningsydelser – på, er ved at indgå fastprisaftaler – altså akkorder – som hvad undervisning angår, ikke nødvendigvis behøver at være de samme for alle. F.eks. er tanken om differentieret forberedelsesfaktor for forskellige former for undervisning og for forskellige lærere absolut ikke uspiselige for mig som gammel TR.

Hvis I ude på skolerne oplever, at ledelsen ikke vil honorere den registrerede arbejdstid, skal jeg således opfordre til, at ALLE SAGER indbringes for en voldgift via GL og øvrige organisationer. Også sager der kun rummer ganske få overtimer. Skoleledelserne og Moderniseringsstyrelsen skal ikke slippe godt fra at snyde på vægten!

Frits Edslev, lektor, HTX Vibenhus

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater