Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.
De gymnasiale fagkonsulenter er et centralt element i Undervisningsministeriets drift og udvikling af de gymnasiale uddannelser. De gør et stort og vigtigt arbejde i nært samarbejde med sektoren i form af bl.a. de faglige foreninger, institutioner og lærere, og de nyder stor opbakning både politisk og internt i ministeriet. Fagkonsulenterne er med andre ord meget værdsatte, og de er ikke truet af, at der er etableret en helt anden type konsulenter i uvm, nemlig de gymnasiale læringskonsulenter. Læringskonsulenterne er finansieret af projektmidler og skal give ledelsesrådgivning i forhold til det fortsatte arbejde med at øge elevernes udbytte af deres uddannelse.
Ovenstående var en vigtig del af mit indlæg på et møde i september med repræsentanter fra de faglige foreninger. Sigrid Jørgensen, næstformand i GL's hovedbestyrelse, har valgt at referere andre dele af mit indlæg i ”Gymnasieskolen” nr. 9, nemlig at der sker besparelser på fagkonsulenterne.
Fagkonsulenterne udgør en meget væsentlig del af Kontor for Gymnasiale Uddannelser og er derfor omfattet af de små, men årligt tilbagevendende effektiviseringer, som næsten alle dele af den offentlige sektor er stillet over for i disse år. Der er ikke, som Sigrid Jørgensen antyder, tale om besparelser hvor en fagkonsulent skæres ned fra 60 til 30 % beskikkelse. Fire fagkonsulenter ud af 32 fik i foråret varslet en nedsættelse af deres beskikkelsesgrad med 5 %. At vi i ministeriet ikke har ressourcer til at have en særskilt fagkonsulent i de helt små fag, er ærgerligt, men ikke nyt.
Der er desværre ikke faglige foreninger i alle de gymnasiale fag – det ville være et stort fremskridt, hvis det var tilfældet – men der, hvor der er faglige foreninger, er det min opfattelse, at der foregår en konstruktiv dialog og et godt samarbejde med fagkonsulenten. Et sådant samarbejde omfatter naturligvis også, at de faglige foreninger og sektoren som sådan inddrages ved læreplansrevisioner, når der opstår behov for sådanne. Senest har mange lærere fra stx deltaget i drøftelser af fremtidens AT – herunder innovation – på fire konferencer arrangeret af fagkonsulenterne i AT.
Annegrete Larsen, kontorchef, Kontor for Gymnasiale Uddannelser, Undervisningsministeriet
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode