Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Om fagkonsulenter – Svar til Sigrid Jørgensen

11. november 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

De gymnasiale fagkonsulenter er et centralt element i Undervisningsministeriets drift og udvikling af de gymnasiale uddannelser. De gør et stort og vigtigt arbejde i nært samarbejde med sektoren i form af bl.a. de faglige foreninger, institutioner og lærere, og de nyder stor opbakning både politisk og internt i ministeriet. Fagkonsulenterne er med andre ord meget værdsatte, og de er ikke truet af, at der er etableret en helt anden type konsulenter i uvm, nemlig de gymnasiale læringskonsulenter. Læringskonsulenterne er finansieret af projektmidler og skal give ledelsesrådgivning i forhold til det fortsatte arbejde med at øge elevernes udbytte af deres uddannelse.

Ovenstående var en vigtig del af mit indlæg på et møde i september med repræsentanter fra de faglige foreninger. Sigrid Jørgensen, næstformand i GL's hovedbestyrelse, har valgt at referere andre dele af mit indlæg i ”Gymnasieskolen” nr. 9, nemlig at der sker besparelser på fagkonsulenterne. 

Læs: Kan fagenes fagkonsulenter tåle flere besparelser?

Fagkonsulenterne udgør en meget væsentlig del af Kontor for Gymnasiale Uddannelser og er derfor omfattet af de små, men årligt tilbagevendende effektiviseringer, som næsten alle dele af den offentlige sektor er stillet over for i disse år. Der er ikke, som Sigrid Jørgensen antyder, tale om besparelser hvor en fagkonsulent skæres ned fra 60 til 30 % beskikkelse. Fire fagkonsulenter ud af 32 fik i foråret varslet en nedsættelse af deres beskikkelsesgrad med 5 %. At vi i ministeriet ikke har ressourcer til at have en særskilt fagkonsulent i de helt små fag, er ærgerligt, men ikke nyt.

Der er desværre ikke faglige foreninger i alle de gymnasiale fag – det ville være et stort fremskridt, hvis det var tilfældet – men der, hvor der er faglige foreninger, er det min opfattelse, at der foregår en konstruktiv dialog og et godt samarbejde med fagkonsulenten. Et sådant samarbejde omfatter naturligvis også, at de faglige foreninger og sektoren som sådan inddrages ved læreplansrevisioner, når der opstår behov for sådanne. Senest har mange lærere fra stx deltaget i drøftelser af fremtidens AT – herunder innovation – på fire konferencer arrangeret af fagkonsulenterne i AT.

Annegrete Larsen, kontorchef, Kontor for Gymnasiale Uddannelser, Undervisningsministeriet

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater