Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

OK13: Bryder GL sine egne love?

22. februar 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

 

Fredag den 8. februar blev der indgået overenskomst mellem AC og Finansministeriet og dermed også for GL. Resultatet for GL’s område er ikke ligefrem hyggelæsning og eksempelvis fjernelsen af den centralt fastsatte forberedelsesfaktor og rette reduktion, vil nok alt andet lige betyde, at gymnasielærerne får mindre tid til forberedelse og rette opgaver for.  Regerings 2020 plan har bl.a. det mål at finde 5 milliarder i den offentlige sektor, ved blandt at ”normalisere” gymnasielærernes arbejdstidsregler.
Med OK13 kan finansministeren enten vælge at sænke taxametertilskuddet eller holde det i ro (hvilket med den årlige inflation og lønstigninger alt andet lige vil være det sammen som en besparelse), da ledelserne på de gymnasiale uddannelsesinstitutioner jo ikke længere kan bruge argumentet om, at udgifterne til undervisning er centralt fastsat. Her vil tiden til forberedelse og retning af opgaver jo være et oplagt sted at spare, da man så i sidste ende kan ”undvære” nogle lærere.
Derudover kan ledelserne på uddannelsesinstitutionerne også selv have en interesse i at nedprioritere f.eks. tid til forberedelse og retning af opgaver, da man derved kan få lærerne til at klare flere hold. Herved kan der nedlægges lærerstillinger og de sparede penge kan bruges på andre områder end selve undervisningen.

Dette indlæg handler dog ikke om de forringelser, som er sket med OK13, men derimod om de procedure hvorved GL har indgået overenskomsten med AC. Selvom GL’s medlemmer med et flertal skulle forkaste overenskomsten, så kan GL alligevel blive pålagt overenskomsten, hvis de andre AC organisationer stemmer for overenskomsten. GL har, ligesom alle andre fagforeninger, sine love og her burde der så være juridisk hjemmel til at afgive sin suverænitet til en anden part, når det gælder indgåelse af overenskomster. Men der står ikke noget i GL’s love om, at GL kan lade andre bestemme for sig i forbindelse med en overenskomstforhandling, tværtimod står der  (§32 stk. 2) ”Forhandlingsresultatet fra såvel ordinære som ekstraordinære overenskomstforhandlinger vedtages eller forkastes altid ved afstemning blandt alle medlemmerne, hvor resultatet afgøres ved almindelig stemmeflerhed.” Med denne paragraf i mente,  så burde det jo være GL’s egne medlemmer og ikke medlemmerne for alle AC organisationerne som vedtager eller forkaster en overenskomst for GL’s område. Så bryder GL sine egne love?

Mogens Poulsen VUC Sønderjylland  
 
 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater