Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

OK13: Bryder GL sine egne love?

22. februar 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

 

Fredag den 8. februar blev der indgået overenskomst mellem AC og Finansministeriet og dermed også for GL. Resultatet for GL’s område er ikke ligefrem hyggelæsning og eksempelvis fjernelsen af den centralt fastsatte forberedelsesfaktor og rette reduktion, vil nok alt andet lige betyde, at gymnasielærerne får mindre tid til forberedelse og rette opgaver for.  Regerings 2020 plan har bl.a. det mål at finde 5 milliarder i den offentlige sektor, ved blandt at ”normalisere” gymnasielærernes arbejdstidsregler.
Med OK13 kan finansministeren enten vælge at sænke taxametertilskuddet eller holde det i ro (hvilket med den årlige inflation og lønstigninger alt andet lige vil være det sammen som en besparelse), da ledelserne på de gymnasiale uddannelsesinstitutioner jo ikke længere kan bruge argumentet om, at udgifterne til undervisning er centralt fastsat. Her vil tiden til forberedelse og retning af opgaver jo være et oplagt sted at spare, da man så i sidste ende kan ”undvære” nogle lærere.
Derudover kan ledelserne på uddannelsesinstitutionerne også selv have en interesse i at nedprioritere f.eks. tid til forberedelse og retning af opgaver, da man derved kan få lærerne til at klare flere hold. Herved kan der nedlægges lærerstillinger og de sparede penge kan bruges på andre områder end selve undervisningen.

Dette indlæg handler dog ikke om de forringelser, som er sket med OK13, men derimod om de procedure hvorved GL har indgået overenskomsten med AC. Selvom GL’s medlemmer med et flertal skulle forkaste overenskomsten, så kan GL alligevel blive pålagt overenskomsten, hvis de andre AC organisationer stemmer for overenskomsten. GL har, ligesom alle andre fagforeninger, sine love og her burde der så være juridisk hjemmel til at afgive sin suverænitet til en anden part, når det gælder indgåelse af overenskomster. Men der står ikke noget i GL’s love om, at GL kan lade andre bestemme for sig i forbindelse med en overenskomstforhandling, tværtimod står der  (§32 stk. 2) ”Forhandlingsresultatet fra såvel ordinære som ekstraordinære overenskomstforhandlinger vedtages eller forkastes altid ved afstemning blandt alle medlemmerne, hvor resultatet afgøres ved almindelig stemmeflerhed.” Med denne paragraf i mente,  så burde det jo være GL’s egne medlemmer og ikke medlemmerne for alle AC organisationerne som vedtager eller forkaster en overenskomst for GL’s område. Så bryder GL sine egne love?

Mogens Poulsen VUC Sønderjylland  
 
 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater