Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik Matematik
Julian sh

Nye læreplaner i matematik

15. marts 2021
Skrevet af_
Julian Bybeck Tosev

Der er kommet et udkast til nye læreplaner i matematik på HF og STX, men hvorfor har ministeriet besluttet, at der skal udarbejdes nye læreplaner i matematik, og hvor tilfredse er matematiklærerne med de nye læreplaner?

Indholdsrige, men overfladiske læreplaner fra 2017
Med matematiklæreplanerne fra 2017 havde man et ønske om at øge fagligheden, derfor tilføjede man mange nye emner, begreber, eksamensformer og mere brug af IT til læreplanerne. Man glemte bare at have eleverne med, da man foretog denne tilføjelse. Det matematikfaglige indgangsniveau for nye elever på gymnasiet er generelt for lavt, og der er for langt til det faglige niveau, som man stræbte efter i læreplanen fra 2017. Resultatet blev, at alle har haft travlt fra første dag, undervisningen er blevet uden fordybelse og forståelse, fordi det har været nødvendigt, at man skøjtede henover emnerne.

Forfærdelige eksamensresultater
Da eleverne med matematik på B-niveau skulle til den skriftlige eksamen, gik det helt galt. Halvdelen af alle elever i landet stod til at dumpe den skriftlige eksamen. Dette kunne ministeriet ikke leve med, så derfor sænkede man bestå-grænsen, så man kun skulle have 2 og af 10 rigtige for at bestå den skriftlig eksamen.

Behov for nye læreplaner i matematik
Matematiklærerforeningen fik firmaet Morphic til at udarbejde en uvildig rapport om matematik på B-niveau. Konklusionen var klar: ”Dét element i reformen, som er mest alvorligt, er, at pensums omfang er vokset samtidig med, at pensummet er blevet mere komplekst, fordi der er kommet flere emner til. Konsekvensen er, at undervisningen lider under et opskruet tempo pga. tidspres, og lærerne oplever, at de gang på gang i undervisningen er tvunget til at gå til noget nyt for at nå det hele – i stedet for at gøre det, som hovedparten af klassen har brug for, nemlig at give tid til repetition og træning.”. På baggrund af de forfærdelige eksamensresultater, og rapporten fra Morphic, besluttede ministeriet, at der skulle udarbejdes nye læreplaner i matematik.

Hvad indeholder de nye læreplaner?
Læreplansgruppen har gjort et godt stykke arbejde. Det er tydeligt, at de i udkastet til de nye læreplaner har forstået de problemer, som matematikfaget står med, og de forsøger at løse problemerne. Mængden af emner og begreber er reduceret, computeren har fået en mindre betydende rolle, der er indført valgfrie supplerende emner, og eksamen er blevet forenklet. Med de nye læreplaner har man valgt at afbureaukratisere matematikfaget. Man giver mulighed for, at læreren kan præge undervisningen. Man viser tillid til læreren.

Hvor tilfredse er matematiklærerne med de nye læreplaner?
Jeg oprettede en hurtig, ikke-videnskabelig meningsmåling blandt matematiklærere på Facebook, for at få et groft billede af, hvor tilfredse matematiklærerne er med de nye læreplaner. 169 matematiklærere deltog i meningsmålingen. 97 % er meget tilfredse eller tilfredse med udkastet til læreplanen på B-niveau. Dette er et vildt resultat, som viser, at læreplansgruppen har ramt rigtigt. I meningsmålingen kan man dog også se, at 18 % er utilfredse med læreplanen på A-niveau. Med de nye læreplaner i matematik vil elever opleve mindre stressende matematiktimer, hvor der er tid til varierende undervisningsformer, valgfrie supplerende emner, faglig fordybelse og repetition. Med de nye læreplaner i matematik kan vi med god samvittighed sende eleverne videre til de videregående uddannelser med en dybere og mere grundlæggende forståelse for matematik.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Dialog samtale lærere shutterstock_338230943
    Undervisning

    Matematiklærere skal revidere lærervejledninger

  • Trist elev matematik shutterstock_1064580197
    Uddannelsespolitik Undervisning

    En tredjedel af stx-elever står til at dumpe matematik

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater