Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
DebatPædagogikUngdomskultur Sexchikane
Peter Hall Anders Frikke - smallere

NEJ TAK til ministeriel orkestreret whistleblower-ordning på landets gymnasier!

10. november 2021
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

I forlængelse af regeringens udmelding for et år siden udsendte Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) op til sommerferien i år et brev med en opfordring til at etablere en whistleblowerordning om seksuel chikane på en lang række uddannelser – her iblandt de gymnasiale uddannelser.

Vi tager selvfølgelig afstand fra enhver seksuel krænkelse eller andre overgreb – det skal der ikke herske tvivl om. Men det er foruroligende, at der på nogle gymnasier i dag diskuteres, hvorvidt elever eller for den sags skyld lærere og andre ansatte har nogle at gå til, hvis de udsættes for en krænkende handling. Selvfølgelig har vi det. Det vrimler med hjælpsomme, kompetente og betænksomme medarbejdere på landets gymnasier, der tager afstand fra krænkelser.

Det foreslås, at gymnasierne hyrer uvildige personer til varetagelse af whistleblower-funktionen. Men at forestille sig, at der på gymnasierne skal vandre en ”uafhængig person” rundt og vente på, at elever griber fat i armen på vedkommende for at melde en krænkelse, virker absurd – og vel ligeledes utryghedsskabende, da det signalerer forventede kommende krænkelser og mistænkeliggørelse af såvel lærere som elever. En alternativ digital facilitet til anmeldelse af overgreb er helt fortænkt og håbløs.

Lad os i stedet rette opmærksomheden mod den hjælp, der allerede er nærværende og kendt på den enkelte skole. Eleverne på landets gymnasier har i forvejen en mulighed for at melde en krænkelse eller andre overgreb, da de trygt kan henvende sig til en af skolens studie- eller elevvejleder, der er uddannet til at tage de svære samtaler med og støtte eleven fremadrettet. Hvis en elev føler sig mere tryg ved at gå til en af klassens lærere eller en leder på skolen, kan de roligt gøre det, de vil selvfølgelig blive taget alvorligt og hjulpet.

Og lad os slutteligt minde om de mange klasse- og fællesarrangementer om adfærd, omgangstone, sundt liv og dannelse mv. som afholdes på skolerne hvert år, der er med til at skærpe opmærksomheden på den enkeltes trivsel og skolemiljøet.

Anders Frikke
Middelfart Gymnasium & HF
Medlem af GL’s Hovedbestyrelse

Peter Hall
Århus Akademi
Medlem af GL’s Hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater