Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Kåre GL rep 25

Nedskæringer betyder markant færre lærere

12. december 2017
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

På dette års repræsentantskabsmøde præsenterede jeg årets beskæftigelsesundersøgelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL). Undersøgelsen er desværre en tydelig dokumentation af nedskæringernes konsekvenser. Vi kan således se, at der med stort set uændret elevtal alene på stx er over 900 færre lærere ansat end i 2015. Vi kan også se, at der er langt færre nye stillinger end i 2015. På stx er antallet af nye fastansættelser næsten halveret (fra 648 til 335).

Samtidig viser undersøgelsen, at nedskæringerne rammer undervisningens kvalitet. Vi måler nemlig på antallet af elever per lærer på de gymnasiale institutioner, og stort set alle steder er tallet steget. På stx svarer stigningen samlet til en effektivisering på næsten 10 procent på bare to år. Den enkelte lærer skal altså generelt set enten have flere hold og forberede sig markant dårligere eller have langt flere elever i lokalerne. Uanset hvad skal den enkelte lærer forholde sig til flere elever, hvilket er dybt problematisk, når man ved, hvad relationen betyder for undervisningens kvalitet.

Vi ser også en markant spredning fra skole til skole, og man kan frygte, at nogle rige skoler måske nok kan klare nedskæringerne de første år, mens andre skolers elever får markant forringede vilkår. Hvorfor skal nogle elever tilbydes en discount-studentereksamen, blot fordi regeringen skal have råd til skattelettelser? Man kan også frygte, at det er de skoler, der i forvejen er pressede på grund af elever med sociale udfordringer, der nu står med den største økonomiske udfordring og dermed i højere grad end andre forringer vilkårene for eleverne. Der er brug for, at vi i højere grad får lavet en finansiering, der kan løse dette problem.

Sidst, men ikke mindst, ser vi på både stx og VUC en stigning i lærere, der arbejder mellem 75 procent og 100 procent af fuld tid (tallene for hhx og htx er desværre metodisk usikre). Vi har i GL’s Arbejdspladsudvalg længe været bekymrede for, at arbejdspresset gør, at flere ikke kan klare en fuldtidsstilling, og det ser altså desværre ud til at kunne bekræftes i tallene: Sidste skoleår undersøgte vi årsagerne til, at medlemmer vælger deltid, og over 60 procent svarede, at det var på grund af arbejdspres. Samtidig svarede over 30 procent, at de arbejder flere timer, end de tidsregistrerer. Det er stærkt bekymrende, når vi nu altså fortsat ser, at flere vælger at være ansat mellem 75 og 100 procent. Pointen er ikke, at vi skal drive heksejagt på deltidsansatte, og deltid kan også være og er for nogle et gode, der er frit valgt. Vi skal blot være meget opmærksomme på, at når vi skærer på forberedelsestiden, så har vi et fælles ansvar for, at den enkelte lærer ikke bare efterlades med et individuelt ansvar for at bevare kvaliteten – at arbejde mere, end vi får løn for, er ikke en holdbar løsning.

Kåre Blinkenberg
Formand for Arbejdspladsudvalget i GL og medlem af ho­vedbestyrelsen for Liste 1

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater