Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
rita_1

Mød forfatteren i alle medier alle steder

1. december 2014
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Internettet har bragt forfattere i en unik position, idet de med oprettelse af en hjemmeside kan få kontakt til et uendeligt antal læsere. Ligeledes kan forfatterne pga. internettets multimedienatur formidle deres værk i alle medier. Ja, der er vel i dag ikke noget andet job, som i den grad er præget af moderne teknologi.

Omvendt har læserne via internettet fået kontaktmuligheder, som hidtil har været meget besværlige. Elever kan skrive mails til forfatterne og få oplysninger til deres fortolkningsopgaver. De kan læse andres fortolkninger og blive inspireret. De kan høre forfatteren læse værket op. De kan se videoer, hvor forfatterne læser op fra og fortæller om deres værker, og man kan, som den amerikanske krimiforfatter Michael Conelly har gjort i flere år, bruge filmmediet som en appetitvækker til viderelæsning af bogen, eller filmatisere hele bogen eller, som det sker nu, hvor Amazon filmatiserer hele Conellys serie med politimanden Harry Bosch. I det hele taget er forfatterne på en helt anden måde end tidligere blevet synlige på alle medieplatforme, og dette er selvsagt godt, idet det styrker interessen for at møde andres verdener i litteraturen og dermed selv få ny livsforståelse og indsigt.

Litteraturens tilknytning til og formidling via papir og skriftsprog til den individuelle modtager/læser har således undergået store forandringer. I dag er det lige så naturligt at møde den gode historie i lyd og billeder – og i et fællesskab med andre mennesker.

Det personlige forfattermøde, som har rødder tilbage til den mundtlige fortællesituation, slår dog alt andet. Jeg husker selv endnu fra min gymnasietid mødet med Hans Scherfig, der i gymnasiets festsal fortalte om sine bøger og læste op fra et par romaner. Det gav inspiration til selv at gå i gang med forfatterskabet. Forfattermøderne er nu heldigvis blevet en del af dagligdagen. Man møder overalt forfatterne, der rejser land og rige rundt og læser op fra egne værker og går i dialog med deres læsere. Vigtige møder, der i kraft af det levende ord og face-to-face-kontakten, giver ny forståelse af værkerne og befordrer lysten til at læse videre. Svend Åge Madsen har pointeret det vigtige i også for forfatteren at tale med læseren om sine romaner, når han på vanlig selvironisk vis siger, at det først rigtigt går op for ham, hvad hans bøger handler om, når han har talt med læserne om værket i et års tid eller to! På mit gymnasium har vi inden for de seneste år haft besøg af Helle Helle, Henriette Møller, Jens Blendstrup, Knud Romer, Lars Bukdahl og Svend Åge Madsen. I forbindelse med disse møder har der været mulighed for at stille spørgsmål til forfatterne. Elever har fået litterære oplevelser med i den personlige bagage. Sådanne møder giver – som i min gymnasietid – lyst til at vide mere.

I lørdags oplevede jeg så under et cafébesøg med to gode venner, hvor uformelt forfattermøderne kan foregå i dag. Jeg var på Løve’s Bog- og Vincafé i Århus, hvor der var litterære dage fredag-søndag. Jeg oplevede her at møde nogle af de unge aktuelle forfattere bl.a. Maja Lee Langvad, der læste op af ”Find Holger Danske” og det nye værk ”Hun er vred” og Kristina Nya Glaffey, der læste op af sin seneste bog ”Mor og Busser”. Tilhørerne sad rundt omkring med mad og drikke i et lokale med bogreoler fra gulv til loft spækket med nye udgivelser og klassikere, der selvfølgelig alle var til salg. Bag Løve’s Bog- og Vincafé gemmer der sig nemlig et forlag, der vil bringe den gode litteratur i fokus på det danske bogmarked. Et prisværdigt initiativ og et tegn på den stigende læseinteresse, man oplever i disse år. Jeg fik selv købt et par bøger mere til bogsamlingen. Næste forfattermøde? Jeg skal på Godsbanen i Århus til Lyd- og Litteraturfestival og høre gruppen ”Er de sjældne” med bl.a. Lone Hørslev, – måske når jeg også at møde Katrine Marie Guldager, inden hun 1.sept. 2015 holder en foredragspause for at få tid til at skrive:o)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater