Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik Eux
OleHeinager sorthvid

Merkantil eux er en 4-årig uddannelse

26. marts 2019
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Det er en udfordring, at kun ca. en fjerdedel af eleverne fortsætter direkte i praktik på den merkantile eux, og det tager erhvervsskolerne et medansvar for at få ændret. Men mulighed for afstigning skal ikke fjernes, da vi er nødt til at forholde os til en virkelighed, hvor de unge skifter mening og vælger om.

På erhvervsskolerne er det vores klare opfattelse, at den merkantile eux er en fantastisk fireårig uddannelse, der både giver adgang til et job som faglært og til at læse videre før eller siden. I en artikel i Gymnasieskolen beskrives de første erfaringer med den nye uddannelse, som viser, at kun ca. en fjerdedel af den første årgang fortsætter direkte på et hovedforløb, dvs. i praktik med indlagte skoleperioder. Det er rigtig ærgerligt, da der er tale om en uddannelse med to års skolegang og derefter to år i en virksomhed.

Hensigten med uddannelsen er ikke, at de unge skulle stoppe efter de to års skolegang og alene gå ud med en studiekompetence på niveau med hf. På landsplan er der dog også store forskelle, da hovedparten af eleverne i nogle områder faktisk fortsætter direkte i praktik. Og at eleverne ikke bare anser den merkantile eux for at være en genvej til studiekompetence, viser EVA’s undersøgelse fra 2018, hvor to tredjedele af eleverne på studieåret siger, at de har tænkt sig at gennemføre hele den merkantile eux. Det har endnu ikke vist sig i overgangen til hovedforløbet, og det kan der være mange årsager til. Som erhvervsskoler påtager vi os vores del af ansvaret sammen med arbejdsgiverne og vil derfor gøre endnu mere ud af det erhvervsrettede i studieåret og sætte øget fokus på og hjælpe eleverne med praktikpladssøgning. Jeg nævner arbejdsgiverne explicit, fordi det naturligvis er helt afgørende, at de er parate til at ansætte eleverne og udbyder tilstrækkeligt med praktikpladser.

GL’s formand sætter i artiklen spørgsmålstegn ved muligheden for, at de unge kan forlade eux halvvejs med en studiekompetence og han mener, at det skal stoppes. Det vil jeg dog stærkt advare imod – for de unges skyld. Vi har som samfund ikke brug for, at nogle unge bliver efterladt med ubrugelige og halvfærdige skoleforløb og alene kan se frem til en tilværelse som ufaglært. Så hvis den unge af den ene eller anden grund skifter mening undervejs eller har brug for en pause, er det da en kæmpe gevinst, at hun har noget med, der kan bruges. Vi vil arbejde benhårdt for, at flere unge vil vælge at fortsætte direkte på hovedforløbet fremover, men de unges adfærd signalerer også for mig, at de både kan have svært at vælge og når de har valgt, også kan skifte mening. For mig bekræfter det Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers ønske om, at en kommende regering vil nedsætte en national kommission, der skal kigge nærmere på alle ungdomsuddannelser med henblik på at skabe et nyt system, der både tager højde for samfundets og virksomhedernes behov og de unges ønsker og adfærd.

Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Søren Rothmann sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Strukturen på eux skal ændres

  • Tomas Kepler sort_hvid_0
    Uddannelsespolitik

    Nødvendigt med en hel eux

  • Dan-Uhrenfeldt-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Opfordring til hovedbestyrelsen om midlertidige udvalg med repræsentanter fra relevante skoleformer

  • 5-1-Jesper-Simony-Breining.jpg
    Debat

    Til OK24 skal vi turde tage kampen for ligestilling mellem gymnasieformerne

  • Jesper-Breining-2022-sorthvid_0-1024x742-1-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Erhvervsgymnasier fratages stemmeretten på GL’s Repræsentantskab

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater