Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
picture-558-1360229105.jpg

Med venner som disse…

6. februar 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Mon ikke en hel del kolleger derude i det ganske danske land føler sig en kende ført bag lyset af vores nuværende regering?

Mon ikke en hel del kolleger derude i det ganske danske land føler sig en kende ført bag lyset af vores nuværende regering? Skulle de ikke forestille at være på vores side? Efter gymnasiereformation, kulturkanoner og andre kulturkæmpende tiltag vejrede de fleste vel morgenluft, da regeringen Thorning-Schmidt trådte til. Med en rød(lig) regering kunne vi forhåbentligt få has på de sten i skoene, som den tidligere regering havde været så elskværdige at efterlade? Måske genoverveje visse nye fags rolle i vores arbejdsbyrde? Måske? Måske ikke alligevel?!?

Man burde nok have studset lidt (hvilket mange sikkert også gjorde), da new speak-agtige betegnelser for statslige organer begyndte at tage form. Moderniseringsstyrelsen anyone? Der er lidt Orwellsk Ministeriet for kærlighed over den betegnelse. Det er da sikkert også af ren kærlighed og respekt for vores arbejde og fag, at Bjarne Corydon nu vil “normalisere” (mere new speak) vores arbejdstid. Så de stakkels lærere ikke slider sig selv op i deres selvopofrende kald. Det er sgu næsten ren kosmisk kærlighed.

Der er selvfølgelig skrevet virkeligt meget om vores nuværende situation. Så det er vel nærmest at prædike for koristerne at nævne det igen. Alligevel fylder det meget for mange. På Facebook florerer en side, der hedder Student 2013 – en årgang på særlige vilkår. Mange har sikkert allerede liket den. Jeg synes, baggrunden for siden er virkelig interessant. Den sætter fokus på en problematik, der potentielt ligger forude. Hvad skal studenterårgangen 2013 gøre, hvis deres lærere er lockoutet?. Så kan de jo ikke gå til eksamen. Hvis vi ender med konflikt, så kommer regeringens spin-apparat op i fulde omdrejninger. Så er det pludselig os, der tager elevernes studenterhuer som gidsler. Så er det os, der er vanskelige og forkælede, og hvad man nu ellers vil kunne få skubbet ud mellem sidebenene i et 30 sekunders nyhedsindslag. Facebooksiden er et forsøg på at komme denne problemstilling i forkøbet.

Der er et amerikansk ordsprog, der lyder: “If it ain’t broken don’t fix it”. Det kunne man måske med fordel sende på en sms til Bjarne Corydon. Vi er en stor gruppe offentligt ansatte, der i mange tilfælde rent faktisk leverer mere, end vi får løn for. Det er lige netop det gode budskab, vi må ud med. At vi ikke vil have forringet vores vilkår, fordi det vil forringe elevernes vilkår. Hvis vi kommer ud over scenekanten med det, så kommer Bjarne C til at stå som den store stygge bandit, der tager årets studenter som gidsler i en slet maskeret spareøvelse. Mon ikke regeringen burde tænke sig om to gange, før de lægger sig ud med tusindvis af kommende studenter, deres forældre, deres stolte bedsteforældre for ikke at sige en ret stor del af deres kernevælgere? Det er jo ikke fordi, de sådan har meningsmålinger, der ligefrem ansporer vælgerfjendtlighed.

Pointen med dette er, at vi skal slå på vores gode budskab. At vi gerne vil vores arbejde, især hvis vi har tid til at forberede os ordentligt. At vi virkelig gerne vil føre årgang 2013 til eksamen, så de også kan komme ud og realisere deres drømme, bidrage til vores alle sammens samfund og alle de andre ting, vi holder tale om til translokationerne rundt omkring. Så vi en gang for alle kan få slået en pæl gennem myterne om de dovne lærere. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater