Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Antorini

Masser af forsøg og udvikling i de gymnasiale uddannelser

11. februar 2013
Skrevet af_
Christine Antorini
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

“Gymnasiet har brug for forsøg, fordi det stort set ikke har udviklet sig de seneste 100 år.”

”Gymnasiet har brug for forsøg, fordi det stort set ikke har udviklet sig de seneste 100 år.” Sådan skrev Politiken for nyligt i en artikel. Alle, der har været i kontakt med de gymnasiale uddannelser, vil vist stå noget undrende over for den påstand. For gymnasiet har i den grad udviklet sig – ikke mindst siden Gymnasiereformen i 2005. Reformen satte en helt ny dagsorden for de gymnasiale uddannelser, og udviklingen er kommet langt i kraft af en stor indsats ude på skolerne. Her har man blandet andet udviklet det faglige samspil i studieretningerne og omlagt undervisningen fra at være pensumstyret til at været styret af mål for elevernes kompetenceopbygning.

I de seneste år har vi løbende justeret reformen, hvor det har været nødvendigt. Sidste år satte vi gang i en stor Udviklingsplan for de gymnasiale uddannelser. Og vi har netop – i godt samarbejde med blandt andre GL – sat fase 2 i søen. Her er eleverne og kvaliteten af uddannelserne i centrum.

Evalueringer og erfaringer viser, at vi har brug for at gøre endnu mere, når det eksempelvis gælder elevernes sociale baggrund, fordi den betyder alt for meget for deres resultater. Vi skal også inddrage eleverne mere i planlægningen, så de bliver aktive medspillere i deres egen uddannelse. Derfor lægger udviklingsplanen op til forsøg, hvor de gymnasiale uddannelser arbejder endnu mere sammen med det omgivende samfund – for eksempel en virksomhed – så eleverne oplever en større sammenhæng mellem teori og virkelighed i fagene.

Der bliver også mulighed for forsøg med eksamensformer, hvor eleven i stedet for en traditionel mundtlig prøve, hvor man trækker et spørgsmål, kan blive eksamineret i et større projekt, de har udarbejdet. Det skal give bedre sammenhæng mellem eksamen og det daglige arbejde. Og det bliver lettere for lærerne at gøre undervisningen virkelighedsnær og anvende innovative arbejdsformer, når det kan bruges direkte til eksamen. For vi har brug for at få udviklet arbejdsformer og skriftlige opgaver, hvor eleverne skal bruge deres faglighed til at løse konkrete problemer – igen kan det være i samarbejde med en virksomhed. Målet er, at fagene skal i brug på en måde, så eleverne kan få øje på, at det faglige stof anvendes i virkeligheden.

Der er mange veje at gå, og behovene for udvikling er forskellige lokalt på skolerne. Derfor har vi meldt bredt ud med syv forskellige indsatsområder og med mange muligheder for at lave forsøg med både undervisning og prøveformer. Skolerne kan byde ind og bidrage til kvalitetsløftet, hvor de synes, at det giver mest mening og gør mest gavn for eleverne. Jeg ser frem til mange perspektivrige skoleprojekter, der kan medvirke til at gøre alle gymnasieelever til endnu dygtigere studenter.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater