Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
debatsaramacdalland

Massakren på de naturvidenskabelige fag i gymnasiet – vinderen er humaniora

17. marts 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Åbent brev til undervisningsminister Christine Antorini

Kære Christine Antorini
Jeg skriver til dig i anledning af lovændringen fra sommeren 2013, hvor matematik B fra i år kan indgå på lige fod med de naturvidenskabelige fag som B-fag, når Stx-eleverne skal hæve et naturvidenskabeligt fag.
Baggrunden for lovændringen var meget åbent meldt ud: For mange elever tager efter studentereksamen GSK for at hæve matematik, fordi adgangskravene på de videregående uddannelser kræver matematik. Det var et indgreb for at spare penge!
Lovændringen indeholdt det forbehold, at det nok ville gå lidt ud over de andre naturvidenskabelige fag, og at effekten vil blive evalueret.
Effekten på min skole er meget tydelig. Både biologi B og naturgeografi B er halveret og fysik B bliver slet ikke oprettet. Stigningen i matematik B elever er på få procent (= 9 elever). 
 
På stort set alle de skoler, som jeg har været i kontakt med, tegner der sig det samme billede: Voldsom tilbagegang i de naturvidenskabelige fag, lille fremgang for matematik B, og stor fremgang for de humanistiske fag, herunder specielt psykologi, filosofi, religion B og 2. fremmedsprog.
Grunden til dette resultat er, at alle de studieretninger, som allerede indeholder matematik på B eller A niveau, ikke længere behøver at vælge et naturvidenskabeligt fag. For eksempel en meget populær studieretning i hele landet – samfundsfag A, engelsk A og matematik B. En samfundsfaglig studieretning, som ikke længere behøver at have noget naturvidenskabeligt fag på B-niveau. Vi lærere er bekymrede, men eleverne er meget glade. Nu kan de få religion B eller idræt B.
Men var det det, I ville opnå med lovændringen? Alle snakker om, at vi skal uddanne 95%/60% af en årgang. De skal uddanne sig, så de kan sætte gang i væksten og produktionen i Danmark. Men de skal ikke alle sammen uddanne sig inden for humaniora. Den debat raser (igen) i medierne for tiden.
 
Naturgeografi burde nok i dag kaldes, ved det gode danske navn: Earth Science. (Geografi bliver desværre ofte af uvidenhed opfattet som et fag, hvor man skal kunne alverdens bynavne udenad. Og det er en stor fejl). Vi beskæftiger os med at forklare sammenhængen mellem mennesker, natur, samfund og kultur. Vi forklarer processerne bag klimaforandringerne, ved overbefolkningen, ved handel mellem lande og nationer. Vi arbejder med naturgrundlaget for mennesket eksistens, og hvordan miljøspørgsmålet er en af fremtidens helt store udfordringer for de unge. Vi ser på livets opståen, på episoder af masseuddøen og hvorfor disse gentagende gange er indtruffet i livets historie. Prognosen siger, at vi i 2050 vil være 9 milliarder mennesker på jorden og 80 % vil bo i millionbyer, som ikke er bygget endnu. Naturgeografien arbejder med at forstå vores verden og hvordan vi kan indrette os i fremtiden, på bæredygtig vis og med ordentlige levevilkår. 
 
Lars Goldschmidt fra dansk industri sagde til en talentkonference, at det Danmark skal leve af i fremtiden er:
  • Udødelighed (medicinalbranchen) 
  • Alternativ energi
  • Bæredygtig byggeri
Den første pind vil jeg som geograf ikke lægge beslag på, men de to andre ligger inden for faget naturgeografis kernestof. Det vil sige, at vi i naturgeografi i gymnasiet allerede arbejder med det stof, som skal være vores indtægtskilde i morgen.  
 
Hvis stx skal være tidssvarende alment dannende, bliver stx nødt til at forholde sig til vores tids epokale nøglespørgsmål.  Ifølge Klafki (tysk didaktiker) bør almendannelse være lig med at få bevidsthed om centrale problemstillinger i samtiden og den nærmeste fremtid. Almendannelse er at opnå den indsigt, at alle er medansvarlige for sådanne problemstillinger, og man selv skal opnå en villighed til at medvirke til disse problemers løsning. 
 
Klafki foreslår derfor, at almendannelsen skal koncentreres om følgende epokale nøgleproblemer: 
  • Oprettelse af fred i verden
  • Forholdet mellem nationalitet og internationalitet
  • Miljøspørgsmålet: naturgrundlag for menneskelig eksistens
  • Befolkningsudviklingen i verden
  • Den samfundsskabte ulighed i vort eget og andre lande
  • Forholdet mellem industrilandene og udviklingslandene
  • Muligheder og farer ved den nye teknologi
  • Seksualitet og forholdet mellem kønnene
 
Kære Antorini.
Når vi i stx skal arbejde med AT og den innovative tankegang, mener jeg, at det er den rigtige vej for at lære vores unge mennesker at tænke selvstændigt og fremadrettet ud fra en grundig faglig viden. Så i stedet for at reducere de fag i stx, som er med til at give vores elever en bred naturvidenskabelige baggrundsforståelse for sammenhængene i verden, burde du i stedet bruge krudt på at få ændret adgangskravene på universiteterne, så biologi, naturgeografi og samfundsfag bliver adgangsgivende. Og så skynde dig at annullere lovændringen med matematik B. 
Lovændringen giver tydeligvis ikke den forventede effekt for naturvidenskab. 
 
Med venlig hilsen
 
Sara Mac Dalland

Cand. Scient. i naturgeografi

Pædagogisk leder 
Sankt Annæ Gymnasium
 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater