Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
jeppe_kragelund_kompr

Liste 3 anbefaler et JA til OK 15

2. marts 2015
Skrevet af_
Jeppe Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

OK 13 har været en stor omvæltning for mange. Nogle steder er implementeringen gået nemt, andre stedet er den gået i hårdknude. Fokus fra overenskomstens parter har været at få de nuværende arbejdstidsregler herunder tidsregistreringen til at virke efter hensigten. Derfor var det helt forventeligt, at OK 15 ikke ville adskille sig væsentligt fra OK 13. Det forhandlede resultat skal ses i det lys. 

Det er positivt, at Moderniseringsstyrelsens frafaldt sine tre krav på stx-overenskomsten. Krav som ville have forringet vilkårene for vikarer, fjernet centrale løntillæg og indført mulighed for individuelle lønforhandlinger.

Til gengæld fik GL IKKE opfyldt arbejdstidskrav vedrørende præciseringer omkring tidsregistrering og merarbejde. I forhandlingen var det kun muligt at opnå en bindende aftale om iværksættelse af konkrete initiativer i et samarbejde mellem Moderniseringsstyrelsen og GL om implementering af gældende arbejdstidsregler med særligt fokus på tidsregistrering.

Vi hæfter os ved, at Moderniseringsstyrelsen hermed anerkender, at der er problemer med arbejdstidsreglerne, og at det kræver fælles handling. Det agter vi at holde dem fast på.

Et JA til OK 15 er efter vores vurdering den bedste forudsætning for at ovenstående samarbejde skal bære frugt. Hertil kommer, at de fælles overenskomstresultater ved OK 15 overordnet vejer til den positive side.

Samlet set betyder OK 15:

  • at reallønnen er sikret
  • en ekstra uges øremærket barsel til fædre
  • at reguleringsordningen, som sikrer en ensartet lønudvikling mellem det private og det offentlige, er bevaret
  • et fælles projekt om at sikre bedre udmøntning af lokalløn på erhvervsgymnasierne
  • et fælles projekt om samarbejde og tillid herunder tillidsrepræsentantens rolle på arbejdspladsen
  • et fælles projekt om bedre psykisk arbejdsmiljø
  • og ikke mindst at det lykkedes at afvise modpartens krav

Derfor anbefaler Liste 3 at stemme JA til det samlede OK15-resultat

Lis Vivi Fonnesbæk, Alex Young Pedersen, Kasper Bøcher og Jeppe Kragelund

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater