Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning
Calina_Lars_SH (2)

Læreplaner og vejledninger i matematik for STX/HF. GL og HB-valg

29. oktober 2018
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Den seneste matematiklæreplan til STX og HF har været udsat for en del kritik, og der har været en underskriftindsamling for at få den ændret. Når man som matematiklærer ser på den aktuelle læreplan og sammenligner den med andre, er der nogle ting, der slår en:

Læreplanen er meget udførlig. Ikke alene er kernestof angivet detaljeret men også supplerende stof og arbejdsmetoder helt ned til brug af IT og det tværfaglige samarbejde er nøje beskrevet. Man kan læse dette som en stor mistillid til lærernes evner og indsigt. Vejledningen uddyber ikke blot læreplanen med udvider den også, så det er helt uoverskueligt, hvad der rent faktisk er kernestof, hvis man altså ikke kigger i formelsamlingen. Formelsamlingen er i praksis vor læreplan!

Desuden er vejledningen til STX og HF båret af et helt nyt didaktisk princip med søjler, spiraler og balkoner, og det beskrives, hvordan man skal ”udlægge spor”, og disse er oven i købet angivet som ”motiverende”. Der mangler referencer til alt dette. Hele konstruktionen virker som en selvopfunden didaktik uden behørigt fæste i didaktisk forskning. Ser man over til læreplanerne i matematik til HHX og HTX, der har en anden fagkonsulent, vil man se en hel anden tilgang. Dels er det supplerende stof i langt højere grad valgfrit, dels er der ikke lagt de samme stramme angivelser for IT og arbejdsformer. Og den didaktiske tilgang bygger på grundig didaktisk forskning.

Læreplanerne for STX (og HF) er endvidere for emnemæssigt omfattende. Alt for mange elever vil ikke kunne opnå en forståelse, der går ud over den instrumentelle tilgang. Den alt for hurtige og overfladiske gennemgang vil hos en del elever mindske motivationen for matematik. Det kan godt være, at man kan redde eksamenskaraktererne ved at justere skalaen til eksamen, men det redder ikke elevernes matematikforståelse og muligheder for at kunne bruge faget i deres videre uddannelse.

Dette bør der rettes op på ved næste revision, og her bør GL udnytte sin rolle. GL har adgang til en lang række beslutningstagere, som vil kunne påvirkes. Da der nu er valg til Hovedbestyrelsen og formand i GL, vil jeg slå et slag for min liste, liste 2, der er aktiv på dette område.

Liste 2 vil arbejde for,
– at fagplanerne og især vejledningerne, bliver simplere, så der overlades mere beslutning til lærere og elever. Angivelse af det supplerende stof bør ikke angive konkrete områder eller arbejdsformer (f.eks. opsparings- og gældsannuitet og simulering af nulhypoteser).
– at der bliver bedre samarbejde mellem UVM og GL i forberedelsen af fremtidige revisioner og reformer
– at fagfolk, gymnasielærerne og universitetsmatematikere, ikke bare bliver spurgt, men bliver taget alvorligt
– at fagfolket får indflydelse, før den egentlige høringsperiode

Lars Bjarne Nielsen, Vordingborg Gymnasium og Calina Fuglsang Damgaard, Nørre Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 80E3A335-A544-4CEF-96FE-8E165E871CD5_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Nej tak til buzzword-reform. Ja tak til undervisertillid

  • fullsizeoutput_3e3
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    GL som flygtningepolitisk vagthund – nej tak!

  • Klaus Rød Frederiksen sh
    Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Almen forglemmelse

  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • fullsizeoutput_c4
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    “Misundelse er en grim ting”

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater