Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Ny lærer
Anne Boie Johannesson

Lær af de nye

15. oktober 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Der er store potentialer i de nye læreres friske syn på undervisningen, og det ville være ærgerligt, hvis vi ”gamle” ikke lader os forny.

Jeg har det store privilegium at være en af underviserne på fagdidaktisk kursus i kemi for lærerkandidater.  Og det er inspirerende! De nye lærere har rigtig mange ideer til elevaktivering, til at øge elevernes motivation og til temabaseret undervisning. De er entusiastiske og energiske og gode til at tænke ud af boksen.

Vi arbejdede blandt andet med temabaseret undervisning, og kursisterne udviklede forløb indenfor følgende temaer: CSI hvor eleverne skal opklare forbrydelser, waste to value om fremstilling af biobrændsler fra affaldsprodukter, molekylærgastronomi og mange flere.

En af pointerne med temabaseret undervisning i kemi er blandt andet at få faget til at bidrage til elevernes almendannelse, ved at de bliver i stand til at forklare og tage stilling til kemiske problemstillinger i deres hverdag og i samfundsdebatten. Det lykkes i højere grad ved temabaseret undervisning end ved den traditionelle systematiske undervisning, hvor det er svært at se sammenhængen til livet udenfor kemitimerne. En anden væsentlig pointe er, at det øger deres motivation betragteligt, og dermed også deres læringsudbytte.

Lærerkandidaterne på kurset var også supergode til at anvende kendte værktøjer på nye måder. Der var blandt andet nogle, der ville bruge kemiske tegneprogrammer til at lade eleverne nå frem til navngivningsregler på en induktiv måde, hvilket for mig er en ny måde at tænke den slags programmer på. Jeg plejer bare at bruge tegneprogrammerne til at tegne molekyler i, men denne måde udnytter flere af programmernes funktionaliteter, samtidig med at elevernes læringsrolle bliver mere aktiv.

Jeg kom hjem fra kurset med rigtig mange nye, gode ideer, som jeg glæder mig til at afprøve i praksis. Det er fedt at være sammen med så inspirerende mennesker!

Hvordan tager vi så imod lærerkandidaterne ude på skolerne? Vil vi gerne lære nyt, lade os inspirere og hjælpe dem godt i gang? Der er store potentialer i deres friske syn på undervisningen, og det ville være ærgerligt, hvis vi ”gamle” ikke lader os forny. Nyd deres nye friske syn på tingene, deres entusiasme og deres innovative tænkning!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater