Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Ny lærer
Anne Boie Johannesson

Lær af de nye

15. oktober 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Der er store potentialer i de nye læreres friske syn på undervisningen, og det ville være ærgerligt, hvis vi ”gamle” ikke lader os forny.

Jeg har det store privilegium at være en af underviserne på fagdidaktisk kursus i kemi for lærerkandidater.  Og det er inspirerende! De nye lærere har rigtig mange ideer til elevaktivering, til at øge elevernes motivation og til temabaseret undervisning. De er entusiastiske og energiske og gode til at tænke ud af boksen.

Vi arbejdede blandt andet med temabaseret undervisning, og kursisterne udviklede forløb indenfor følgende temaer: CSI hvor eleverne skal opklare forbrydelser, waste to value om fremstilling af biobrændsler fra affaldsprodukter, molekylærgastronomi og mange flere.

En af pointerne med temabaseret undervisning i kemi er blandt andet at få faget til at bidrage til elevernes almendannelse, ved at de bliver i stand til at forklare og tage stilling til kemiske problemstillinger i deres hverdag og i samfundsdebatten. Det lykkes i højere grad ved temabaseret undervisning end ved den traditionelle systematiske undervisning, hvor det er svært at se sammenhængen til livet udenfor kemitimerne. En anden væsentlig pointe er, at det øger deres motivation betragteligt, og dermed også deres læringsudbytte.

Lærerkandidaterne på kurset var også supergode til at anvende kendte værktøjer på nye måder. Der var blandt andet nogle, der ville bruge kemiske tegneprogrammer til at lade eleverne nå frem til navngivningsregler på en induktiv måde, hvilket for mig er en ny måde at tænke den slags programmer på. Jeg plejer bare at bruge tegneprogrammerne til at tegne molekyler i, men denne måde udnytter flere af programmernes funktionaliteter, samtidig med at elevernes læringsrolle bliver mere aktiv.

Jeg kom hjem fra kurset med rigtig mange nye, gode ideer, som jeg glæder mig til at afprøve i praksis. Det er fedt at være sammen med så inspirerende mennesker!

Hvordan tager vi så imod lærerkandidaterne ude på skolerne? Vil vi gerne lære nyt, lade os inspirere og hjælpe dem godt i gang? Der er store potentialer i deres friske syn på undervisningen, og det ville være ærgerligt, hvis vi ”gamle” ikke lader os forny. Nyd deres nye friske syn på tingene, deres entusiasme og deres innovative tænkning!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater