Længe leve htx!!!
Kære Mattias Tesfaye.
Hvis du gør htx til en studieretning på stx, lukker du htx.
Lad mig fortælle dig lidt om htx.
Htx blev oprettet i 1982 som en to-årig teknisk studentereksamen, der skulle forene håndens og åndens arbejde. Htx blev bl.a. en adgangsbillet til gymnasiet for en del elever fra ikke-akademiske hjem, og mange blev siden ingeniører. På DTU var og er man rigtig glad for htx-eleverne, der lærer at bruge matematik, fysik og kemi i praktiske sammenhænge og er vant til at arbejde projektstyret og tværfagligt. Gymnasiernes ”kloge hænder”.
Jeg har undervist på htx siden 1990, først i Holbæk og nu på Sukkertoppen i Valby. Jeg er virkelig glad for og stolt af mine tidligere og nuværende elever. De brænder for det naturvidenskabelige, og ofte ved de, præcis hvad de vil, allerede når de starter på htx. Hvis de vælger Geoscience som studieretning, arbejder de med klima, miljø og naturfænomener, og de vil måske kunne udvikle nye metoder til at håndtere de stadigt mere voldsomme klimaforandringer. På Bioinformatik undersøger de molekyler og mikroorganismer og vil måske kunne udvikle ny medicin, metoder til forebyggelse af sygdomme eller til begrænsning af forurening. I studieretningen teknologi og design arbejder de med udvikling af nye teknologiske løsninger. På Computer Science Programmering lærer eleverne kodning og programme-ring og kan være med til at udvikle nye computerprogrammer eller robotter, der muligvis kan afhjælpe vores problemer med mangel på arbejdskraft i de kommende år.
Når jeg ser mine elever løbe begejstrede rundt i hvide kitler eller bygge projekter på parkeringspladsen ved skolen med stor energi, begejstres jeg af deres entusiasme og føler mig fortrøstningsfuld ved den fremtid, der ligger foran os. Jeg underviser dansk, engelsk og – når jeg er heldig – også fransk. Det er ikke naturvidenskabelige fag, men det er forholdsvis nemt at få mine htx-elever til at forstå, at kommunikation, kulturforståelse og almendannelse er vigtige elementer, når man gerne vil videreformidle sin viden og forstå den verden, man lever i. Jeg lærer også meget af mine elever. F.eks. når de skriver deres store tværfaglige opgave, SOP’en på 3. år, hvor de f.eks. kombinerer faget engelsk eller dansk med biologi og undersøger etik og moral i forbindelse med genteknologi, ser på overvægt som muligt kulturbestemt problem i USA, eller i kombinationen engelsk og fysik ser på månelandingens betydning for USA som samfund.
Vil du, Tesfaye, virkelig huskes som den undervisningsminister, der nedlagde htx og begrænsede den teknologiske og naturvidenskabelige udvikling i Danmark?
Htx-eleverne går målrettet efter det, vores samfund har brug for i dag: teknik, teknologi og naturviden-skab. De er fremtidens forskere, ingeniører, speciallæger, iværksættere og meget andet.
Vil du, Tesfaye, virkelig huskes som den undervisningsminister, der nedlagde htx og begrænsede den teknologiske og naturvidenskabelige udvikling i Danmark?
Lad nu htx leve. De små htx-skoler kunne måske gøres levedygtige, hvis der blev lagt en epx-uddannelse hos dem. De to uddannelser ville spille godt op imod hinanden. De store og mellemstore htx-skoler skal nok overleve, hvis der tages hånd om den urimelighed, at der på htx læses 300 timer mere end på de øvrige gymnasiale uddannelser som hhx og stx, samtidig med at der er flere eksaminer på htx.
Kom nu Tesfaye. Vi tror på, at du kan og vil bevare gymnasiernes kloge hænder!!!
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode