Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
blogger_marie-louise_kragelund

Kommer Abdi rigtigt fra Åbybro?

23. oktober 2015
Skrevet af_
Marie-Louise Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg overhørte en dag en diskussion mellem to elever, som talte om en fælles bekendt, Abdi.
Den ene ville vide, hvor Abdi kom fra, og fik oplyst, at Abdi var fra Åbybro.
”Ja ja, men hvor kommer han
rigtigt fra?” spurgte den første igen.
Den anden elev fastholdt, at Abdi
var fra Åbybro, men nu blev den første elev irriteret:
”Du ved jo godt, hvad jeg mener. Man kan da ikke hedde Abdi og komme fra Åbybro!”

Abdi er faktisk født og opvokset i Åbybro og har boet i byen hele sit liv. Og så er man vel fra Åbybro? Hvis han en dag flytter til København for at studere, vil han helt sikkert kunne mærke, at han er fra Åbybro, og han vil sikkert føle et fællesskab med andre nordjyder på studiet. I hvert fald hvis de er nordenfjords fra.

Men den første elev har alligevel også ret: Abdi skiller sig sikkert ud fra andre fra Åbybro. Han har nok lidt andre hverdagsrutiner og andre kontakter end de fleste, og måske oplever han også andre begrænsninger – fx at der ofte bliver sat spørgsmålstegn ved, om han nu også rigtigt kommer fra Åbybro. Hvis man ignorerer det, ignorerer man, hvem Abdi også er.

Abdi er ikke kun fra Åbybro, han er heller ikke kun somalier, han er begge dele. Han er også fodboldspiller, har deltaget i en fysikkonkurrence, pendler til gymnasiet med bus, er vild med den nye Klovn-film og har et godt øje til Anna i klassen. Men omgivelserne opfatter ham primært som somalier, og han oplever ofte, at alt hvad han siger og gør bliver tolket ud fra, at hans forældre og bedsteforældre er fra Somalia.

Hvis Abdi i stedet havde fået et danskklingende navn som Mikkel, Jesper eller Søren ville en del af os nok have konkluderet, at han var adopteret og derfor dansk. Uanset om han var adopteret eller ej, ville vi igen kun se danskheden og lukke øjnene for, hvad han også var.

Den afrikanske forfatter Taiye Selasi har holdt en TED-talk med titlen: ”Don’t ask where I’m from, ask where I’m a local.”

 

[[{“fid”:”Don’t Ask Where I’m From, Ask Where I’m a Local | Taiye Selasi | TED Talks|youtube://v/LYCKzpXEW6E”,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”media-element file-default”}}]]

Heri pointerer hun netop, at det ikke er afgørende, hvor man kommer fra, men snarere hvordan man lever: hvilke hverdagsrutiner har man, hvem omgås man, og hvilke begrænsninger oplever man i sin hverdag. Det er dét, snarere end et fødeland eller forældres fødeland, der fortæller noget om en person, siger hun. Hvor man ”kommer fra” vil skinne igennem på disse tre parametre, i det omfang det har betydning.

I tilfældet med Abdi, kunne man jo spørge ham selv, hvor han kommer fra. Erfaringen har nok lært ham, at det svar, folk gerne vil høre, er ”Somalia”. Men hvis du spørger ham, når han er med fodboldholdet til kamp, svarer han helt sikkert ”Åbybro”. Hvis han en dag rejser til Somalia, bliver han nok nødt til at forklare, at han faktisk kommer fra Danmark.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater