Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Undervisning Almendannelse Klima
Anne Boie Johannesson sh aug18

Klima på tapetet

24. juni 2019
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson

Det er dejligt at se, at klimaet er kommet på dagsordenen rundt omkring på skolerne. I øjeblikket diskuteres der fx mange steder, hvorvidt det er i orden at tage på studietur med fly, eller om der bør findes alternative muligheder. Det er glædeligt, at diskussionerne opstår, og at det handler om personligt ansvar: Vil man give afkald på privilegier, eller er man klar til at gøre en indsats?

Vi kan sagtens tage klimadebatten meget højere og gøre den til noget, vi beskæftiger os med i mange fag. Vi har som opgave at almendanne vores elever, og det betyder, at vi skal hjælpe dem til at blive i stand til at tage stilling på et reflekteret grundlag. Det er fint at sætte spørgsmålstegn ved flyrejser. Men vi kan hjælpe vores elever med at have belæg for argumenterne. De kan fx regne på, hvor stor en forskel det vil gøre, hvis en flok erhvervsfolk, der skal fra København til Ålborg, kører i hver sin bil i stedet for at flyve i samme fly? Og hvor meget bedre ville det være, hvis de tog toget? Vi skal passe på, at vi ikke bare hopper med på bølger uden at have argumenterne i orden og uden at se det større perspektiv.

Der er mange flere ting i klimadebatten end transportformer. Hvad med opvarmning og elektricitet? Fødevarer og beklædning? Elektronik og andre materielle goder? Det ville give stor mening at sætte eleverne til at beregne deres klimaaftryk ud fra alle områder i deres liv. Så kan de få en fornemmelse af, hvor stor en forskel de kan gøre på forskellige områder, og ikke kun på studieture. Det er forhåbentlig et emne for NV- eller fællesfaglige forløb på mange skoler.

Når eleverne har beregnet deres klimaaftryk over en uge, kan de begynde at beskæftige sig med, hvilke områder der har størst betydning, og hvad det vil betyde at vælge anderledes her.

Det leder til det etiske aspekt: Hvis ansvar er det, og hvad er vi klar til at gøre selv? Hvad vil vi egentlig give afkald på, når det kommer til stykket, i alle de tilsyneladende ubetydelige situationer, hvor vi har et valg? Er vi fx klar til at undvære jordbær, tomater og agurker uden for deres naturlige årstid, avocadoer i madpakken og andet lækkert frugt og grønt, der dyrkes i drivhuse og transporteres langt? Vil vi skifte bøffen ud med bønner, når det kommer til stykket? Er vi klar til at købe tøj meget sjældnere og vælge genbrug i stedet for nyt? Vil vi købe en elbil, når en benzinbil er meget billigere? Tager vi cyklen i stedet for bilen, bussen eller toget, når der er mulighed for det?

Vi skal have gang i den slags debatter på skolerne, så det bliver personligt vedkommende for hver enkelt af os – både lærere og elever. Vi kan perspektivere de forskelle, vi selv kan gøre, til de tiltag, som politikerne kan gennemføre. Og vi kan tage diskussionen om, hvorfor vi bør gå forrest i stedet for at vente på, at andre gør noget.

Hvis vi kan mobilisere kritisk tankegang og personlig handlekraft hos eleverne på dette område, bidrager vi til deres almendannelse på en meget praktisk måde, og det vil sætte dem i stand til at gøre en vigtig forskel i alles liv.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Marie-Sinius-Clause-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Et forsvar for naturgeografien

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Blog

    Med tog eller fly?

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Sådan er kapitalismen…

  • Mikael Busch sh
    Debat Uddannelsespolitik

    Skal bæredygtighed skrives ind i gymnasiets læreplaner?

  • fullsizeoutput_5f
    Undervisning

    Sæt klimaet på skoleskemaet – vær med til Ungdommens Klimafolkemøde 2.-3. september 2021.

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater