Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
bloggerrita

Klasserumsledelse – status år 3

3. maj 2017
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Min matematikkollega og jeg som dansklærer har nu i 3 år samarbejdet om en klasse med matematik i studieretningen.
Vi har de første to år været med i et projekt omkring klasserumsledelse med fokus på at styrke relationerne dels mellem eleverne og dels mellem elev og lærer, og her i 3.g har vi fortsat projektet på eget initiativ, bl.a. indledte vi skoleåret med en teambuildingsøvelse i Klatreparken i Randers, og nu her ved skoleårets slutning blev to af klassens dansktimer afholdt hjemme hos mig. Projektets formål var at styrke den faglige motivation og herunder gøre eleverne bevidste om egen rolle og ansvar for læringsprocessen. Hvordan er det så gået? Hvad har klassen og vi fået ud af alle anstrengelserne?

Hvis vi ser på det, vi oplevede i Klatreparken, så er der skabt stor tryghed og tillid mellem eleverne. Besøget i Klatreparken pressede eleverne ud af deres komfortzone og viste dem, hvordan man kan mere, end man selv (og ens forældre) tror. For mange elever er kammeraternes eksempler og opmuntrende tilråb stærke motivationsfaktorer til selv at gå lidt længere, end man troede, at man kunne. Elevernes grænser er selvfølgelig forskellige, men alle får en fælles oplevelse omkring en udfordring fysisk og psykisk. En fysisk øvelse sparker i øvrigt hurtigt gang i relationerne.

Alle kom igennem første bane, nogle enkelte stoppede og begyndte at riste pølser til frokosten, der også skulle indtages i skoven. Det var dejligt at se, hvordan mange elever rykkede deres grænser for mod og overvandt angsten ved egen hjælp eller ved kammeraters (og lærernes opfordringer). Især en elev, der fra starten udtrykte nervøsitet ved klatringen, skilte sig ud som en sand fighter. Hun blev klappet igennem forhindringerne, da hun som den sidste klarede rød bane. Vi fik efterfølgende at vide, at aldrig havde så stor en procentdel af en klasse klaret rød bane. De ristede pølser og medbragte sodavand skabte i øvrigt nærmest spejderstemning om lejrbålet/grillen. Det blev en god dag, hvor vi lærere så klassens kammeratskab udfolde sig og bære rigtigt mange elever igennem den svære røde bane. Var vi lidt stolte af vores klasse, da vi tog hjem? JA.

Ved slutningen af skoleåret oplever vi en klasse, der er sammensvejset, og som har rykket sig særdeles meget fagligt. Klassen scorede bl.a. Randers Statsskoles højeste gennemsnit ud af 11 3.g-klasser i SRP-opgaven, hvor der var rigtigt mange opgaver med fagene dansk og matematik, og ligger også nu meget fint karaktermæssigt i de øvrige fag.

Under besøget hos mig skulle eleverne i grupper som afslutning på et projekt om kanonlitteratur lave en analyse og fortolkning af forskellige yngre forfatteres tekster og undersøge, om der var kanonlitteraturpotentiale i forfatterskabet.  Det uformelle undervisningsrum, hvor elever lå henslængt i sofaer og sad rundt omkring med lagkage og juice signalerede ikke just den faglighed, som klasserumsledelsesprojektet ellers betoner nødvendigheden af, så eleverne ved, hvad der skal foregå i timen.
Ikke desto mindre blev der præsteret på højt fagligt niveau, og der var ro, når de enkelte grupper fremlagde deres arbejde. En ting, man bemærker som lærer i gruppepræsentationer, er, at alle i gruppen får taletid, og dette skete også her. Kan man konkludere, at når elever og dansklærer mødes i ligegyldigt hvilke rum og omgivelser, så er fagligheden i centrum? Det er min erfaring med min 3.y. Klassen arbejder, uanset om vi er på museum etc. Eleverne kender deres rolle og er trygge ved hinanden – og ved læreren. Elevernes bidrag til udsmykning af deres klasseværelse signalerer netop de sociale værdier, der skal være tilstede i et læringsrum. Et billede med hele klassen er omkranset af flg. sentenser: ”You were strong enough to get this far, and you are strong enough to keep going”, samt “Walking with a friend in the dark, is better than walking alone in the light”, og “The only way to have a friend is to be one”.

Min matematikkollega og jeg valgte – som nævnt – at fortsætte vores motiverende arbejde med klasseledelse i 3.g, pta. at vi ikke længere fik timer til dette. Vi inddelte ved skoleårets start klassen i tre grupper, og vi har rullet derudad med evaluering i 3 uger med en gruppe til hver af os på skift, så har vi holdt en lille pause og herefter 3 uger med evaluering igen. Det har fungeret virkelig godt, og vi har især her i 3.g udviklet meget tætte relationer til eleverne, som heller ikke føler, at vi har sluppet dem, bare fordi vi nu ikke længere har fået timer/penge for det. Det har givet god mening for os begge at fortsætte. Det teamwork, som vi har etableret, har vi ikke bare kunnet slippe i vadestedet. Vi vil følge vores elever til dørs. På den anden side har vi erkendt, at vi lever i virkelighedens verden, hvor vi ikke længere har fået timer for vores motiverende tiltag, så derfor er det de små ting, vi har brugt i klassen i 3.g.

Gode råd og tips til andre lærere omkring klasserumsledelse

  1. Kast dig ud i det; men husk at få en god kollega– gerne ildsjæl – som makker. Tag gerne en læringsstiltest og se, hvordan I arbejder med opgaverne.
  2. Eleverne vil elske dig for, at du viser interesse for deres faglige udvikling.
  3. Teambuilding er sundt for enhver klasse – Klatreparken kan stærkt anbefales. Vi fik klatringen til 27 elever til halv pris pga., at vi var en skole.

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater