Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
bloggerlouise_daugaard_madsen

Klar- parat til endnu en start

14. august 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Ferien er sluttet, og endnu et år kan begynde. Med et nyt års start kommer der som regel også visse ændringer, der skal afprøves. Fx skifter min arbejdsplads navn fra Frederiksberg Htx til H.C. Ørsted Gymnasiet, og fem nye kollegaer skal begynde hos os.

Hvad angår navneskiftet må jeg indrømme, det nye navn lyder mere ambitiøst end det gamle, og det vil måske også medvirke til, at flere overvejer os som uddannelsessted. Det håber jeg i hvert fald. Personligt synes jeg dog, det er lidt morsomt, hvor meget elever/ forældre tillægger et navn værdi. I bund og grund er vi jo ikke anderledes, end vi var sidste år. Men ja, når jeg har præsenteret det nye navn for venner og bekendte, er der stor enighed om, at stedet nu virker mere klar i sin profil, og i kraft af ordet “gymnasie” også får vist, at htx vitterlig er en gymnasial uddannelse på lige fod med stx.

Hvad angår de fem nye ansættelser, ser jeg det som et frisk pust og et tiltrængt tiltag. Fordelene er tydelige – nye ideer, ny viden og evt. nyt materiale at arbejde ud fra. Naturligvis er alt ikke grønt: der skal arbejdes for, at de kommer godt i gang med deres klasser, at de lærer stedet godt at kende – i det hele taget at de føler sig velkomne. Men jeg har fundet ud af, at det nogle gange kan være svært at give en ordentlig velkomst til de nytilkomne. Som en lærer i sin tid sagde til mig: “Jeg har næsten ikke overskud til at hjælpe dig, da jeg selv har mange opgaver.” Og vi må se i øjenene,  at der næsten altid er fuld drøn på. Hvis vi ikke sidder til et af de utallige møder, der er arrangeret, prøver vi at få overblik over de kommende timer, vi skal have, eller få kopieret noget af det materiale, vi skal bruge inden for kort tid.

Selv om ferien sluttede den 3. August, og vi reelt set har haft en uge til at gøre os klar til elevernes start, har der hersket en noget kaotisk stemning på gangene og i forberedelseslokalerne hos os. Flere af mine kollegaer udtalte allerede onsdag, at de følte et så stort pres på deres skuldre, at de havde svært ved at følge med, og det gavner bestemt ikke de nyansatte eller eleverne.

Jeg håber hvert år, det nye introforløb forløber smertefrit, men jeg må nok snart se i øjnene, at det kommer det aldrig til, uanset hvor meget vi forbereder os på forhånd.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater