Keep up the good work

Debatten om undervisning har det med at lande et sted mellem PISA-undersøgelser og tørre tal om, hvor mange timer en lærer bør undervise eller dystre historier om frafald og svækket konkurrenceevne.

Og vist er der grund til at kræve det bedste for vores unge, når det handler om uddannelse. Ingen kan vel være i tvivl om, hvor vigtigt det er i den globaliserede verden, vi lever i. (Vi kan være i tvivl om, hvad vi skal uddanne dem til, men det er en anden sag.) Men derudover har negative historier bare nemmere ved at overtage avisforsiderne og den politiske dagsorden.
Mange lærere har nok følt fra tid til anden, at der bliver stillet lige lovlig mange spørgsmålstegn ved deres profession. Særligt det sidste års tid har der måske været end vis tone af, at nu skal lærerne til at arbejde (lige så meget) som alle andre. Uanset om man er gymnasielærer, folkeskolelærer eller erhvervsskolelærer, har budskabet været det samme. Så meget desto mere er der grund til at glæde sig over Politikens initiativ til at kåre Danmarks bedste undervisere. For intet er vigtigere end lærerne, deres personlige engagement, dygtighed og glæde ved at undervise. Og de fleste faggrupper (mennesker) trives nu engang bedre med at blive anerkendt og rost for deres indsats fremfor at blive kritiseret.

Efter selv at have arbejdet med fastholdelse og frafald i en årrække, har jeg endnu engang fået bekræftet i en ny rapport, hvor vigtig læreren er, når det handler om at forebygge frafald. Mentorordninger, ledelse, faglige støtteordninger er alt sammen rigtig vigtigt, men i sidste ende er det læreren og lærerens fortolkning af sin egen rolle, der er helt central. Læreren har muligheden for at se, hvilken elev der pludselig ændrer adfærd, som kommer skævt fra start, har svært ved at forstå, hvad der kræves osv.
Selvfølgelig hverken kan eller skal man ”redde” alle elever, der er i fare for at falde fra. Men hvor er der mange lærere, der gør meget mere, end de behøver, og hvor er det godt.

Jeg havde den store fornøjelse at læse sidste års indstillinger til undervisningsprisen igennem, og det var en virkelig opløftende opgave. De mange personlige elevberetninger om, at en lærer virkelig havde set dem, vækket deres interesse for et fag, hjulpet dem til at få selvtillid, hjulpet dem gennem deres livs krise - det var kort sagt fantastisk læsning. Jeg glæder mig til at gøre det igen.

Så med dette blogindlæg vil jeg egentlig bare sige: Keep up the good work. Dejligt at vide at så mange af jer gør det fantastisk hver dag, og rart for jer måske at vide, hvor meget det bliver påskønnet af jeres elever - og nu også af andre.

Sidste år vandt Rudi Lauridsen prisen som bedste underviser. Læs om ham og hans elevers begrundelse i artiklen: Bedste underviser deler prisen med kolleger