Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Undervisning
P1010146

Karrierevejledning – en god mulighed for de gymnasiale uddannelser!

17. august 2021
Skrevet af_
MhTh

I karrierelæringsforløb udfordrer den unge sin viden om sig selv og om sine valg, samt om uddannelse og om jobs.

Karrierelæring bliver prioriteret lavest, når der skal undervises i reformkompetencerne fra 2017, viser en ny undersøgelse desværre, jf. gymnasieskolen april 2021, men jeg mener, at viden om organisationskulturer og viften af uddannelser er mere relevant end nogensinde før og oplever, at karrierelæring styrker elevernes motivation.
Derfor har jeg udviklet diskussionsspillet ”Ship Line” om virksomheders værdier, om uddannelse og jobs, med det formål at give eleverne værktøjer til at overveje deres uddannelsesforløb og fremtidige karriere, så det passer bedst muligt til dem.
I læringsspillet ”Ship Line” konkurrerer en gymnasieklasses elever mod hinanden om at sammensætte det bedste team for en virksomhed og løse udfordringer på forskellige niveauer i virksomhedens afdelinger, når et imaginært skib skal bygges.

Spillets formål
Hvis man som ungt menneske ikke ved, hvad man interesserer sig for, er det svært at vælge sin vej til uddannelse eller job. Derfor er der brug for oplysning om, hvad der konkret foregår i en virksomhed, og hvilken uddannelse der er vejen til forskellige typer af jobs.

Spillet
– breder viften af jobfunktioner ud for klassen; hvilke jobs kan indgå i en stor og global virksomhed?
– giver viden om det enkelte job, uddannelsen til jobbet og arbejdslivet; hvad laver man i de forskellige jobs i en virksomhed?
– orienterer om de mange uddannelsesmuligheder
– opfordrer eleverne til at løse opgaver på en sjov og afvæbnende måde, hvor eleverne samtidig arbejder sammen og kan høre deres kammeraters mening.

Spillet har fokus på det globale arbejdsmarked og elevernes diskussion af, hvordan udvalgte jobopgaver kan løses tværfagligt på baggrund af et bredt spektrum af uddannelsesbeskrivelser og jobtyper.

Elevernes refleksioner over deres fremtid styrkes på en underholdende måde, hvilket måske især er vigtigt for elever, som ikke understøttes hjemmefra, og som måske ikke har værktøjerne til at visualisere en fremtid eller en måde at mestre deres liv på.
At åbne for muligheder i forskellige uddannelser og jobs er imidlertid lige så vigtigt for den talentfulde unge, så superdygtige elever ikke kun orienterer sig efter bestemte typer af uddannelse.

Forlaget Praxis har vist interesse for spillet, og har du fået lyst til at afprøve spillet gratis i en af de gymnasiale uddannelser stx, htx, hhx, hf i efterårssemesteret, så henvend dig fluks til undertegnede.

Marna Thirslund, som har arbejdet 26 år på stx.
marnathirslund@gmail.com

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater