Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
pr3_-_foto

Karakterer er ikke alt – Du skal nok få et job

9. juni 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I dag fylder karakterer mere og mere i de danske gymnasier – mere end hvad jeg synes er sundt. Der konkurreres om at opnå det højeste karaktergennemsnit, hvilket er med til at sætte unødig pres på vores unge mennesker. Kan det være rigtigt, at unge mennesker skal føle sig flove, hvis de ikke opnår topkarakteren 12 hver gang, de afleverer en opgave eller hver gang de er oppe til en eksamen? Nej, vel?

Unødig stor fokus på karakterer

Der er som sådan intet galt i tage sin uddannelse seirøst, da man selvfølgelig skal gøre sit bedste, så man opnår et tilfredsstillende resultat. Dog går det hen og bliver et decideret problem, når der kommer så unødig stor fokus på karakterer, som det er tilfældet nu. Man kan besøge en vilkårlig gymnasieklasse i 2016 og opleve, at der bliver snakket om karakterer på kryds og tværs. Karakterer kan være med til at motivere vores gymnasieelever, og det kan være med til at give et præg om, hvorvidt udviklingen går i den rigtige retning for den enkelte elev. Dog kan der ikke længere herske nogen tvivl om, at der også er en række væsentlige ulemper ved det store karakterfokus.

Men hvad skal vi gøre ved det? Skal vi afskaffe karakterer, eller vil det være for drastisk? Personligt synes jeg ikke, at det vil give mening at droppe karaktergivning i skoler og gymnasier. Dog synes jeg, at det er vigtigt, at man forsøger at lægge vægt på, at karakterer ikke er altafgørende. Det er sundt at skabe debat på området – en debat som både gymnasieelever, gymnasielærere og politikere bør bidrage til.

Som gymnasieelev bliver man efterhånden bedømt på alt, hvad man foretager sig. Er man ikke typen, der får topkarakterer hver gang, så vil kunne føle, at man ikke er god nok – og det hører ingen steder hjemme.. Høje karakterer er ikke nødvendigvis vejen til et godt job og en god fremtid.

Det undrer mig, at der i dag er en holdning om, at man SKAL skal tage en lang videreuddannelse på 3-7 år, hvis man skal ud og have et job efterfølgende. Tendensen viser nemlig, at rigtigt mange virksomheder hjertens gerne ansætter unge mennesker, som ikke nødvendigvis har en lang uddannelse. I steder er der fokus på, at de rette kandidater skal have gåpåmod, erhvervserfaring og viljen til at udrette noget.

Politikerne skal komme ind i kampen

Personligt mener jeg, at der snart skal ske noget, hvis det skal lykkedes at stoppe denne negative udvikling. I den forbindelse synes jeg, at politikerne har et stort ansvar, da de om nogen har en stor indflydelse på fremtiden.  Den store debat omkring karakterer er kun blusset op de seneste uger, hvor gymnasiereformen er på plads. I stedet for at snakke så meget om karakterer, så var det måske på tide, at man også fik sat fokus på, at personlige kvalifikationer også har en afgørende betydning i forhold til fremtidig uddannelse og jobmuligheder.  

Der vil altid være nogen, der stræber efter de højeste karakterer, og det skal der selvfølgelig være plads til. Vi skal selvfølgelig ikke gå ind og stoppe de gymnasieelver, som stræber efter skolens højeste gennemsnit. Dog er det vigtigt, at man ikke river motivationen ud af de gymnasieelever, som ikke kan leve op til det store pres, der lægges på dem som konsekvens af det store karakterfokus.

Det er tvivlsomt, hvorvidt karakterer fylder mindre i gymnasiet om 3-5-10 år. Dog kan man næppe være uenig i, at udviklingen ikke ser lovende ud. Jeg ser gerne, at der kommer et større fokus på problemet / udfordringen fra politikernes side.

Der er videreuddannelser og jobs for alle

Som flue på væggen har jeg også oplevet, at der er en generel holdning om, at videreuddannelser og de gode jobs kun er forbeholdt elever med høje karakterer. Og ja, der er nogle videreuddannelser, som kræver et højt karaktergennemsnit, men det gælder langt fra alle videreuddannelser. Derfor kan det undre mig, at der er nogle der tror, at man nødvendigvis skal have et karaktergennemsnit på 11,9 for at læse videre.

Videreuddannelser og jobs er for alle – og sådan skal det fortsætte. Afslutter man gymnasiet med en middelmådig karakter, så behøves det ikke være jordens undergang. I dag er der heldigvis rigtigt mange virksomheder, som vægter personlige kvalifikationer og erhvervserfaring over karaktergennemsnit.

Martin, HHX Viborg, Testguro og Rito (21 år og studerende)

Har jeg fat i den lange ende, eller er du helt uenig i mine udtalelser? Jeg er altid frisk på en sund og værdigivende deba

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater