Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
clangballe

Jeg lærer, når jeg vejleder

23. april 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Med så selvkørende pædagogikumkandidater har vejledningen i høj grad haft karakter af sparring mellem ligemænd/kvinder.

Lige i tiden er gymnasiejob.dk begyndt at summe med årets nye jobopslag. Et nyt kuld pædagogikumkandidater står til at skulle ansættes til sommer. En del vil utvivlsomt være hentet inden for egne rækker, men mange vil også komme ind i gymnasieverdenen “frisk fra fad”.

De seneste to år har jeg haft fornøjelsen af at være pædagogikumvejleder. Det har været helt fantastisk. I hvert fald for mig. Men mine kandidater har nu også givet udtryk for deres tilfredshed med oplevelsen. Jeg har været så heldig, at begge mine kandidater har haft erfaring fra foregående årsvikariater og begge formået at indtænke denne erfaring i arbejdet med den teoretiske del af pædagogikum. Det har givet anledning til mange konstruktive samtaler til vejledningsmøderne.

På vejlederkurserne får vi at vide, at vejledningen endelig ikke må få karakter af “mesterlære”. Det har der ikke været risiko for i mit tilfælde. Med så selvkørende kandidater har vejledningen i høj grad haft karakter af sparring mellem ligemænd/kvinder.

På mange måder har jeg oplevet, at vejledningsprocessen har fungeret som en slags ekstra efteruddannelsesbonus. For når kandidaterne kommer med et spørgsmål om ens praksis, noget de tumler med fra deres kurser eller måske et elevsvar, som de gerne vil vende, så er den samtale lige så lærerig for mig som for dem.

Selvom mange af os sikkert har en opfattelse af os selv som innovative og fornyende i vores undervisning, så skader det næppe at få et friskt perspektiv på sin egen praksis. “Plejer” er et begreb, som i mange fag nemt kan snige sig ind. Ikke at der er noget i vejen med at udnytte sin oparbejdede rutine og foretage vurderinger på baggrund af sin erfaring. Men en konstruktiv vinkel på sin undervisningspraksis, tror jeg, er ganske sund.

I disse konfliktfyldte tider, hvor politikerne har travlt med at skyde på lærergerningen, som den udfoldes i folkeskolen eller i gymnasiet, er det måske ekstra vigtigt at tage godt imod disse nye pædagogikumkandidater og give dem en god start. Ingen af os ved, hvordan vores fremtidige arbejdsforhold vil udarte sig, men vi kan i rollen som vejledere gøre vores til, at indgangen til gymnasieverdenen bliver så god og lærerig som muligt. Så vores kandidater er klædt på til at virke som gymnasielærere og kolleger de næste mange år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater