Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
picture-229-1350552454

Jeg hører bedst efter, når jeg spiller Tetris

7. januar 2013
Skrevet af_
Christine Halse
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det er lærerens ansvar at skabe en fælles dagsorden i klasserummet, så eleverne ikke lader sig forstyrre af alt it-udstyret, mener Christine Halse. Her giver hun sine bud på den gode it-integrerende klasserumskultur.

”Jeg har det bedst med at høre efter, når jeg spiller Tetris.” Der lød spredt grinen i den august-nye 1.g.-klasse, og jeg måtte trække på smilebåndet over at være lidt i tvivl om, hvor vidt min venlige henstilling blev mødt med humor eller alvor eller bare en god gang rapkæftethed. Men hvem forstår ikke glæden over en top-fed og spritny computer – lige der foran én på bordet, midt i en dansktime!

Selvom vi måske omtaler dem som ”computergenerationen”, så er det stadig nyt for de allerfleste elever at have en bærbar eller en iPad foran sig i klassen. Her ligger hele verden tilgængelig – nyheder, jokes, mode, venner, musik…. endeløse muligheder! Og det er, som vel alle lærere og elever ved, behæftet med udfordringer at manøvrere og administrere dem alle sammen.

”Nogen gange får jeg sådan et billede af, at jeg om tyve år sidder og kigger tilbage på mine gymnasieår og må erkende, at jeg tilbragte dem på Facebook” – sådan lyder det i en elevsamtale i oktober. Det er ikke første gang klassen må erkende, at det med koncentration er en udfordring. ”SelfControl”!! DET er vejen – lyder det fra nogle af pigerne. Programmet downloades, og man kan bede det om at spærre for en række fristende hjemmesider, så der pludselig ikke kan shoppes midt i den engelske stil, eller så der ikke kan laves Spotify-playlister som afløser for fysikrapporten. Eller for den sags skyld så man ikke kan gå på Facebook fra 8.15-15.45! Ved juletid evaluerer vi: Hvordan gik det så? Har I brugt SelfControl?

”Det gik ad helvede til – jeg ku’ ikk’ ta’ mig sammen”. ”Jeg har brugt det, når jeg lavede opgaver”…. kommentarerne er mange og spredte. Det korte af det lange er (igen) at SelfControl kræver selvkontrol!

Men dermed ikke sagt, at det er elevernes eget ansvar! Efter en årrække med computere og iPads i klasserummet og med debatten om udfordringer og muligheder ved selvsamme, med mit eget kendskab til at falde i koncentrationstabshullet når jeg sidder til møde eller retter opgaver og med erfaringer fra flere årganges arbejde med 1-1-læring, – så står det stadig mere klart, at ansvaret for en fælles dagsorden i klasserummet i høj grad er mit.

Og mine bud på hvad den gode it-integrerende klasserumskultur kræver, er:

  • Høj styring i forhold til hvornår computeren er åben eller lukket.
  • Høj styring i forhold til hvad computeren skal bruges til.
  • Variation i forhold til anvendelsen af computeren (Skrive, læse, lytte, se, søge, dele, kommunikere).
  • Variation i arbejdsformer, som netop ikke inddrager computeren.
  • At læreren tør slippe den klassiske jeg-har-styr-på-det-hele-rolle og lade eleverne udforske og bidrage til undervisningen ved at inddrage nye programmer og materialer.

Og det måske allervigtigste er: vedvarende i klassen at arbejde med et fokus på hvad der er god klasserumskultur, og hvad der er god it-kultur.

Og så skal jeg måske lige nævne, at det der med Tetris blev uinteressant, og at han nu går i 3.g. – og at det går meget godt med at gå i skole. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater