Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Gymnasiereform 2016
lotte_rod

Jeg bobler af glæde over nye prøveformer

20. juni 2016
Skrevet af_
Lotte Rod
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Politik har det med at gå sneglende langsomt. Desto mere fantastisk, når det lykkes at rykke tingene. Sådan har jeg det med en helt særlig ting i gymnasiereformen: de nye prøveformer.

Lad os lige spole tiden tilbage.

I 2012 groede ”Gymnasiet tænkt forfra” frem på seks gymnasier (stx, htx, hhx og hf) i hovedstaden. Idéen var at gøre eleverne mere motiverede (og dygtigere) ved at nytænke undervisningen. De afprøvede også forskellige prøveformer, som udover at bedømme elevernes ”almindelige” faglighed, også kiggede på deres evner til at løse et konkret problem, samarbejde og formidle. Som en del af det, gik en gruppe forskere fra Københavns Universitet sammen med lærerne i gang med at udvikle en taksonomi for, hvornår man egentlig er god til at være innovativ. De kom langt.

Så langt, at både elever, lærere og rektorer for et par år siden tog fat i mig: Vi skal have åbnet for nye prøveformer for for alvor at få det til at batte, lød beskeden.

Jeg gik i gang med opgaven og fik forhandlet nye prøveformer ind i SR-regeringens udspil. Men så gik der valgkamp i den, og der skete ikke mere.

Nu er vi så blevet enige om en ny gymnasiereform, der indeholder et nyt storskalaforsøg med innovative prøver: Ministeriet skal tage bolden op fra Gymnasiet tænkt forfra og arbejde videre på taksonomien. Og alle gymnasier får muligheden for at byde ind med klasser og eksaminer, hvor de kan se muligheder.

På den måde rammer vi forhåbentlig balancen mellem, at det ikke bliver tvunget ned over nogen, men at alle jer, der har drømt om det her i årevis, endelig får chancen.

Sådan burde vi lave meget mere politik. Der sker så fantastisk mange spændende initiativer rundt omkring, som fortjener at blive løftet op og udbredt.
Tak til alle jer, der har knoklet med Gymnasiet tænkt forfra gennem årene. Og til alle jer andre: Grib chancen! Lad os være så mange, der er med som muligt, så vi kan gøre os endnu flere erfaringer.

Læs om lærernes erfaringer her.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Rene Vester Kjær

    Hov, grundforløbet gik faktisk godt!

  • helenecaprani

    Almen Sprogforståelse: En ny stopprøve?

  • blogger_andrea_lisa_blicker

    Merry Christmas, Merete!

  • No image

    Den perfekte storm

  • blogger Rene Vester Kjær

    Hvorfor vil GL svigte en tredjedel af matematiklærerne?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater