It gør folk dummere
Det er da skønt, at Balder Asmussen har skuet lyset i forhold til it’s fortræffeligheder (nummer 8, 2012). Godt nok virker hans forsvar noget hektisk, men enhver, der kan stikke fingeren i jorden, er klar over, at det er her, det sner. Det vil sige, hvis der endnu er en dråbe af fornuft tilbage i et uddannelsessystem domineret af kompetencefloskler og knæfald for overfladisk tværfaglighed, så vil bærerne af denne glimrende egenskab kunne nikke bejaende til følgende overskrift: Facebook, chat og film spolerer timerne i gymnasiet. Nyheden har nået Politiken (den 5.6.), som blandt andet skriver, at computeren bliver brugt til meget mere end at lære noget i gymnasierne. Derpå henvises der til en undersøgelse, som Aspekt R&D har lavet med 56.000 gymnasieelever fra både handelsgymnasiet (hhx), det tekniske gymnasium (htx) og det almene gymnasium (stx). I denne svarer 48 procent, at de altid eller ofte bruger computeren som underholdning i timerne. Eleverne går blandt andet på Facebook, spiller spil, ser film og chatter – og surprise surprise – blot seks ud af ti siger, at der er arbejdsro i undervisningen.
Jeg la’r den lige stå et øjeblik ….
Jens Boe Nielsen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, er bekymret, og det er rart at vide. Og så falder de vise ord, det har taget så forfærdeligt mange år at formulere, mens dannelsestabet er galopperet derudaf i det samlede uddannelsessystem: ”Der er ingen tvivl om, at lærerne skal tage den autoritet, der skal til, for at få ro.”
Ja, selvfølgelig. Med solid opbakning fra ledelsen, for Jens Boe Nielsen har endelig en gang ret i sin udtalelse om, at der er nogle lærere, der ikke tør og ikke gider tage kampen med eleverne, hvis de larmer eller er på Facebook i timerne. Det er også hårdt, skulle jeg – undskyld selvfedmen! – hilse at sige.
Lad mig runde af med et fromt ønske om, at Gymnasieskolen i noget højere grad fravalgte begejstret at springe med på og topprioritere alskens luftige idéer fra blandt andet diverse mastere i gymnasiepædagogik. Hvad angår lige præcis it’s lyksaligheder, tyder meget i hvert fald på, at teknologien gør eleverne både dummere og mere overfladiske, fordi de ikke kan styre brugen af de sociale medier. Derfor skal vi heller ikke have mere it i undervisningen, vi skal have mindre.
Lone Nørgard
VUC Roskilde
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode