It-besværligheder i hverdagen
It spiller en ret stor rolle i en gennemsnitlig gymnasielærers hverdag. Vi lever jo i en gennemteknologiseret verden, hvor internettet spiller en væsentlig rolle for mange af vores interaktioner mellem hinanden, mellem offentlige myndigheder og os, mellem arbejdsgivere og arbejdstagere, og i vores tilfælde mellem os lærere og eleverne. De fleste af os kommunikerer jo dagligt med adskillige andre mennesker ved hjælp af internettet. Så it er i mange henseender med til at gøre livet lettere for os alle sammen.
Hos os foregår den digitale kommunikation via Lectio og First Class. Eleverne tager Lectio til sig i løbet af den første uge i 1.g, og bruger det derefter flittigt til at kommunikere med. Det er lidt sværere af få dem overbevist om, at de også skal bruge First Class. Man kan da også undre sig over, at man som skole har brug for to kommunikationssystemer. Det ville da være meget nemmere, hvis man kun skulle bruge et. Problemet består desværre i, at Lectios beskedsystem ikke er et email-system. Man kan ikke sende beskeder ud af systemet, hvilket nødvendiggør brugen af et decideret email-system ved siden af. Vi kommunikerer også med folk, der ikke er i Lectios system. Det er lidt svært at skrive med Team Benns om studieturen, når det rejsebureau af indlysende grunde ikke lige er på Lectio.
Organiseringen af beskederne, når de er læst, er også temmelig tricky. Jeg har i hvert fald ikke gennemskuet, hvorfor de tilsyneladende forsvinder, når man har læst dem. Jeg skal da ikke afvise, at jeg gør noget forkert. Det er faktisk lidt ærgerligt, da det ville være ret smart, hvis man kunne holde sin kommunikation til en enkel platform. Det ville simplificere livet for både lærere og elever på min skole.
Nu skal dette jo ikke blive til en sønderlemmende kritik af Lectio, som jo på mange andre punkter er uundværligt og ganske godt. Min hverdag ville bare blive nemmere, hvis jeg og mine elever ikke skulle forholde sig til to systemer. Så hvis nogen fra Lectio læser dette, så er de velkommen til at henvende sig. Jeg har rigeligt med gode ideer til forbedringer af beskedsystemet i Lectio.
Jeg ved godt, at der findes andre løsninger, som bruges på andre gymnasier. Jeg har bare endnu ikke mødt en gymnasielærer, som virkelig var tilfreds med den kommunikationsplatform, deres gymnasium har valgt. Der er tilsyneladende altid et behov, som er tydeligt, men som ikke bliver dækket. Hvis nogle derude har gode erfaringer med deres skoles valg af kommunikationsplatform, så del endelig erfaringerne i kommentarerne nedenfor.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode