Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Lectio
clangballe

It-besværligheder i hverdagen

22. april 2014
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

It spiller en ret stor rolle i en gennemsnitlig gymnasielærers hverdag. Vi lever jo i en gennemteknologiseret verden, hvor internettet spiller en væsentlig rolle for mange af vores interaktioner mellem hinanden, mellem offentlige myndigheder og os, mellem arbejdsgivere og arbejdstagere, og i vores tilfælde mellem os lærere og eleverne. De fleste af os kommunikerer jo dagligt med adskillige andre mennesker ved hjælp af internettet. Så it er i mange henseender med til at gøre livet lettere for os alle sammen.

Hos os foregår den digitale kommunikation via Lectio og First Class. Eleverne tager Lectio til sig i løbet af den første uge i 1.g, og bruger det derefter flittigt til at kommunikere med. Det er lidt sværere af få dem overbevist om, at de også skal bruge First Class. Man kan da også undre sig over, at man som skole har brug for to kommunikationssystemer. Det ville da være meget nemmere, hvis man kun skulle bruge et. Problemet består desværre i, at Lectios beskedsystem ikke er et email-system. Man kan ikke sende beskeder ud af systemet, hvilket nødvendiggør brugen af et decideret email-system ved siden af. Vi kommunikerer også med folk, der ikke er i Lectios system. Det er lidt svært at skrive med Team Benns om studieturen, når det rejsebureau af indlysende grunde ikke lige er på Lectio.

Organiseringen af beskederne, når de er læst, er også temmelig tricky. Jeg har i hvert fald ikke gennemskuet, hvorfor de tilsyneladende forsvinder, når man har læst dem. Jeg skal da ikke afvise, at jeg gør noget forkert. Det er faktisk lidt ærgerligt, da det ville være ret smart, hvis man kunne holde sin kommunikation til en enkel platform. Det ville simplificere livet for både lærere og elever på min skole.

Nu skal dette jo ikke blive til en sønderlemmende kritik af Lectio, som jo på mange andre punkter er uundværligt og ganske godt. Min hverdag ville bare blive nemmere, hvis jeg og mine elever ikke skulle forholde sig til to systemer. Så hvis nogen fra Lectio læser dette, så er de velkommen til at henvende sig. Jeg har rigeligt med gode ideer til forbedringer af beskedsystemet i Lectio.

Jeg ved godt, at der findes andre løsninger, som bruges på andre gymnasier. Jeg har bare endnu ikke mødt en gymnasielærer, som virkelig var tilfreds med den kommunikationsplatform, deres gymnasium har valgt. Der er tilsyneladende altid et behov, som er tydeligt, men som ikke bliver dækket. Hvis nogle derude har gode erfaringer med deres skoles valg af kommunikationsplatform, så del endelig erfaringerne i kommentarerne nedenfor.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_christian_langballe

    Kære Lectio

  • Sigrid jørgensen s_h
    Uddannelsespolitik

    Efterlyses: ”Rettidig omhu”    

  • blogger_christian_langballe

    Kære Lectio

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater