Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Lectio
clangballe

It-besværligheder i hverdagen

22. april 2014
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

It spiller en ret stor rolle i en gennemsnitlig gymnasielærers hverdag. Vi lever jo i en gennemteknologiseret verden, hvor internettet spiller en væsentlig rolle for mange af vores interaktioner mellem hinanden, mellem offentlige myndigheder og os, mellem arbejdsgivere og arbejdstagere, og i vores tilfælde mellem os lærere og eleverne. De fleste af os kommunikerer jo dagligt med adskillige andre mennesker ved hjælp af internettet. Så it er i mange henseender med til at gøre livet lettere for os alle sammen.

Hos os foregår den digitale kommunikation via Lectio og First Class. Eleverne tager Lectio til sig i løbet af den første uge i 1.g, og bruger det derefter flittigt til at kommunikere med. Det er lidt sværere af få dem overbevist om, at de også skal bruge First Class. Man kan da også undre sig over, at man som skole har brug for to kommunikationssystemer. Det ville da være meget nemmere, hvis man kun skulle bruge et. Problemet består desværre i, at Lectios beskedsystem ikke er et email-system. Man kan ikke sende beskeder ud af systemet, hvilket nødvendiggør brugen af et decideret email-system ved siden af. Vi kommunikerer også med folk, der ikke er i Lectios system. Det er lidt svært at skrive med Team Benns om studieturen, når det rejsebureau af indlysende grunde ikke lige er på Lectio.

Organiseringen af beskederne, når de er læst, er også temmelig tricky. Jeg har i hvert fald ikke gennemskuet, hvorfor de tilsyneladende forsvinder, når man har læst dem. Jeg skal da ikke afvise, at jeg gør noget forkert. Det er faktisk lidt ærgerligt, da det ville være ret smart, hvis man kunne holde sin kommunikation til en enkel platform. Det ville simplificere livet for både lærere og elever på min skole.

Nu skal dette jo ikke blive til en sønderlemmende kritik af Lectio, som jo på mange andre punkter er uundværligt og ganske godt. Min hverdag ville bare blive nemmere, hvis jeg og mine elever ikke skulle forholde sig til to systemer. Så hvis nogen fra Lectio læser dette, så er de velkommen til at henvende sig. Jeg har rigeligt med gode ideer til forbedringer af beskedsystemet i Lectio.

Jeg ved godt, at der findes andre løsninger, som bruges på andre gymnasier. Jeg har bare endnu ikke mødt en gymnasielærer, som virkelig var tilfreds med den kommunikationsplatform, deres gymnasium har valgt. Der er tilsyneladende altid et behov, som er tydeligt, men som ikke bliver dækket. Hvis nogle derude har gode erfaringer med deres skoles valg af kommunikationsplatform, så del endelig erfaringerne i kommentarerne nedenfor.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_christian_langballe

    Kære Lectio

  • Sigrid jørgensen s_h
    Uddannelsespolitik

    Efterlyses: ”Rettidig omhu”    

  • blogger_christian_langballe

    Kære Lectio

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater