Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Lectio
blogger_christian_langballe

Kære Lectio

18. august 2015
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

For noget tid siden skrev jeg et blogindlæg her på siden, hvor jeg brokkede mig over Lectios manglende fokus på brugeroplevelsen.
Læs: It-besværligheder i hverdagen
Det resulterede forunderligt nok i en mail fra Macom (Lectios selskab), hvor man ville høre, om jeg ville deltage i en undersøgelse om brugen af Lectio. Jeg blev jo nærmest smigret – og takkede ja til en halv times behagelig samtale med en ung fyr over Skype. Ikke en direktør eller brugeroplevelses-ekspert men (i al respekt) en ung fyr, som Macom havde hyret til at lave omtalte brugerundersøgelse.

Det var bestemt hyggeligt, men jeg havde ikke fornemmelsen af, at mine input ville få specielt meget genklang på Macoms direktørgang.

Sagen er, at selvom Lectio er meget bedre end alternativerne (det vil rygtet fra folk, som arbejder på skoler med Ludus og Fronter, i hvert fald sige), så har man en fornemmelse af, at det er programmører og ikke designere, der designer Lectios brugerinterface. Det har altid været håbløst klik-tungt. Der har været fjollede veje, man skulle tage, for at lægge materialer ind. Det har været muligt at glemme at klikke “gem” og så ikke få lagt lektier ind. Dette er blot nogle få, af de frustrerende problemstillinger, som jeg har oplevet. Og så har jeg endnu ikke nævnt Lectios nye lektionsinterface, som i hvert fald på nogle fora på Facebook har fået folk op i det røde felt.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at programmørerne, der har designet det nye interface under den enkelte lektion, har haft de bedste intentioner. Men hvorfor har der ikke været en interfacedesigner inde over (og hvis der har, bør vedkommende måske tage et opfølgende kursus til at supplere sin uddannelse med)?

Det er jo håbløst.

Når Facebook laver en opdatering af deres interface, så får man tilbudt en pædagogisk gennemgang af de nye funktioner. Hos andre services på internettet får man en lille instruktionsvideo, der med en behagelig kvindestemme forklarer, hvordan man navigerer rundt i et nyt interface. Det er jo ikke ligefrem det, man har oplevet her efter sommerferien (der er måske en hjælpfunktion – men den skal sgu præsentere sig selv, når noget er lavet så meget om). Oven i de hektiske dage med skolestart, møde med nye elever og alle de andre ting, som tiden lige efter sommerferien rummer, så har vi allesammen også været kastet ud i frustrationer over en brugeroplevelse, som ikke er særlig gennemskuelig.

Så kære Lectio (Macom). Kan I ikke nok ansætte et par interfacedesignere? Jeres produkt er rigtigt godt – det kunne bare blive meget bedre. Og hvis I endelig laver radikalt om på ting – så ansæt et lille videoproduktionsselskab til at lave en instruktionsvideo, der pædagogisk forklarer, hvordan man gør.
Mit liv er sgu for kort til frustrationer over, hvordan man giver lektier for. Det burde da være det simpleste (og klik-lette) i verden. Nå!

Ps. Kan I ikke også gøre jeres mobiloplevelse bedre? Jo jeg ved godt, at I har en mobilindstilling, men oplevelsen her er heller ikke for god. Måske en app? Som lærere også kan bruge?

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • clangballe

    It-besværligheder i hverdagen

  • Sigrid jørgensen s_h
    Uddannelsespolitik

    Efterlyses: ”Rettidig omhu”    

  • clangballe

    It-besværligheder i hverdagen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater