Input output indland udland
Fra mit daglige og faglige liv som fjernundervisende gymnasielærer i Sydamerika
Vi er verdensmestre i processtyret undervisning, men flere og flere elever dumper. Så må vi outputstyre!?
Ude fra Ecuador, fra et anglo-amerikansk præget perspektiv, med Common Core State Standards som tydelig ensartet faglig læringsramme, har det været interessant at følge den danske debat om heldagsskole, flere test, prøver osv. Jeg fjernstuderer Almen Didaktik på DPU i København, og fjernunderviser på HF-VUC Hvidovre i matematik.
Jeg løb ind i en international skole her, som er amerikansk funderet og fonderet, men som består mest af ecuadorianske lærere og elever. Kun ”proofen theories” anvendes her, dvs. man efterligner Finland i forsøget på at skabe verdens bedste skole og hjælpe fattige børn i Ecuador.
Er vi bange for output styring? At stram målstyring, gennem flere test og prøver, gør læring til glembar udenadslære?
På Montebello Academy oplevede jeg en ny vinkling på problemet. Klare faglige mål og meget effektive læringsprocesser, hvilket giver Finland en PISA toppladsering med 7 timers samlet skoledag, sammen med fx Sydkorea, der bruger 14 timer om dagen. Med mine egne danske børn på denne skole, observerede jeg alverdens forskellige didaktiske tænkninger kogt sammen. Jeg observerede 3 lektioner i matematik/fysik og mine børns respons gennem 4 måneder i udskolingen.
Det er jo svært at måle læring, så det var en fantastisk chance for mig at evaluere gennem mine børn, kernekunderne, over flere måneder. Victor, min søn på 15 år, har prøvet lidt af hvert af forskellige undervisningsformer og ved, hvornår en undervisning virker for ham. Han var generelt meget begejstret for skolens undervisningsprincipper og specielt én lærer, der ”stak ud” og utvivlsomt lavede fantastisk undervisning i hver eneste lektion. Ligeledes deres lektiemetode var meget konstruktiv. Men der var også elendig undervisning i disse gyldne rammer…
I forhold til input/output tænkning, mener jeg, at det Finske system, udmøntet på Montebello Academy, eksemplificerer, at optimeret proces- og stram målstyring måske bør gå sammen, at det ene ikke udelukker det andet.
Som folkeskole- og gymnasielærer med 16 års erfaring må jeg sige, at vi har en del gode løsninger i Danmark at komme med til det store udland. Jeg synes, at vi sammenlignet med udlandet, er fantastiske til at variere og skabe effektive lærings- og undervisningsprocesser i Danmark.
Mht. dagligdagen i Ecuador har jeg og min familie mødt utrolig varm, nærværende og åben kultur, et helbredende behageligt klima, et fantastisk varieret landskab og ikke mindst de mest fantastiske frugter og grøntsager. Man bliver ikke træt af at køre og gå rundt her i 2-3 km´s højde ved ækvator. Vejret skifter hele tiden mellem brændende sol, regn, torden, blæst og ro. Det er varm sommer hver dag hele året med op til 30 grader om dagen og ned til 15 grader om natten, med en tynd luft der uundgåeligt booster konditallet.
Det mest slående er dog den ustressede livsstil i befolkningen, som består af 60 % indianere. At folk går langsomt er det første, man opdager, og ingen sure miner i lange køer ved bussen osv. De har ikke den lille skyldfølelse eller forventning om, at man skal skynde sig hele tiden, som vi er belastede med. Måske er det derfor, folk som regel kommer ca. en time senere end aftalt. De har deres børn med alle vegne, der er næsten ingen barnevogne at finde i gadebilledet, så de små bindes på ryggen, og alle hjælper til med arbejde osv. Familierne (og deres dyr) er store samlede enheder, der er sammen hele tiden og om alt.
Man møder mange fattige mennesker, og tiggerne er kreative. Vi så en mand, der tjente penge på at veje folk med en gammel badevægt på strøget. På trods af deres livsvilkår, virker mange alligevel glade, nøjes med det, de har, og får noget andet ud af tilværelsen. Mad, frugt, kød og grøntsager er meget rigere på smag og vitaminer og koster næsten ingenting. Kører man med bus koster det 1,50 kr. Husleje fås ned til 500 kr./md osv. Piller, shampoo m.m. købes enkelvis/portionsvis, for alle skal kunne købe.
For min familie og jeg betyder det, at vi kan arbejde mindre og være meget mere sammen som familie. Væk fra stress og jag. Vi nyder at kunne få disse kontrastfyldte oplevelser sammen, tage rundt på markeder, ture, få nye venskaber og i det hele taget bare prøve noget nyt.
God tid, skønt klima, fantastisk mad og sjove oplevelser har indtil videre afviklet en del indre stress i mig, hvilket giver mig ny mulighed for at fordybe mig i det, der er vigtigt og interessant.
Med mange varme hilsener fra Ecuador, Ækvator.
Ivan Tønner Jørgensen.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode