Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
picture-2870-1418651919.jpg

Input output indland udland

15. december 2014
Skrevet af_
Ivan Tønner Jørgensen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Fra mit daglige og faglige liv som fjernundervisende gymnasielærer i Sydamerika

Vi er verdensmestre i processtyret undervisning, men flere og flere elever dumper. Så må vi outputstyre!?

Ude fra Ecuador, fra et anglo-amerikansk præget perspektiv, med Common Core State Standards som tydelig ensartet faglig læringsramme, har det været interessant at følge den danske debat om heldagsskole, flere test, prøver osv. Jeg fjernstuderer Almen Didaktik på DPU i København, og fjernunderviser på HF-VUC Hvidovre i matematik.

Jeg løb ind i en international skole her, som er amerikansk funderet og fonderet, men som består mest af ecuadorianske lærere og elever. Kun ”proofen theories” anvendes her, dvs. man efterligner Finland i forsøget på at skabe verdens bedste skole og hjælpe fattige børn i Ecuador.

Er vi bange for output styring? At stram målstyring, gennem flere test og prøver, gør læring til glembar udenadslære?

På Montebello Academy oplevede jeg en ny vinkling på problemet. Klare faglige mål og meget effektive læringsprocesser, hvilket giver Finland en PISA toppladsering med 7 timers samlet skoledag, sammen med fx Sydkorea, der bruger 14 timer om dagen. Med mine egne danske børn på denne skole, observerede jeg alverdens forskellige didaktiske tænkninger kogt sammen. Jeg observerede 3 lektioner i matematik/fysik og mine børns respons gennem 4 måneder i udskolingen.

Det er jo svært at måle læring, så det var en fantastisk chance for mig at evaluere gennem mine børn, kernekunderne, over flere måneder. Victor, min søn på 15 år, har prøvet lidt af hvert af forskellige undervisningsformer og ved, hvornår en undervisning virker for ham. Han var generelt meget begejstret for skolens undervisningsprincipper og specielt én lærer, der ”stak ud” og utvivlsomt lavede fantastisk undervisning i hver eneste lektion. Ligeledes deres lektiemetode var meget konstruktiv. Men der var også elendig undervisning i disse gyldne rammer…

I forhold til input/output tænkning, mener jeg, at det Finske system, udmøntet på Montebello Academy, eksemplificerer, at optimeret proces- og stram målstyring måske bør gå sammen, at det ene ikke udelukker det andet.

Som folkeskole- og gymnasielærer med 16 års erfaring må jeg sige, at vi har en del gode løsninger i Danmark at komme med til det store udland. Jeg synes, at vi sammenlignet med udlandet, er fantastiske til at variere og skabe effektive lærings- og undervisningsprocesser i Danmark.

Mht. dagligdagen i Ecuador har jeg og min familie mødt utrolig varm, nærværende og åben kultur, et helbredende behageligt klima, et fantastisk varieret landskab og ikke mindst de mest fantastiske frugter og grøntsager. Man bliver ikke træt af at køre og gå rundt her i 2-3 km´s højde ved ækvator. Vejret skifter hele tiden mellem brændende sol, regn, torden, blæst og ro. Det er varm sommer hver dag hele året med op til 30 grader om dagen og ned til 15 grader om natten, med en tynd luft der uundgåeligt booster konditallet.

Det mest slående er dog den ustressede livsstil i befolkningen, som består af 60 % indianere. At folk går langsomt er det første, man opdager, og ingen sure miner i lange køer ved bussen osv. De har ikke den lille skyldfølelse eller forventning om, at man skal skynde sig hele tiden, som vi er belastede med. Måske er det derfor, folk som regel kommer ca. en time senere end aftalt. De har deres børn med alle vegne, der er næsten ingen barnevogne at finde i gadebilledet, så de små bindes på ryggen, og alle hjælper til med arbejde osv. Familierne (og deres dyr) er store samlede enheder, der er sammen hele tiden og om alt.

Man møder mange fattige mennesker, og tiggerne er kreative. Vi så en mand, der tjente penge på at veje folk med en gammel badevægt på strøget. På trods af deres livsvilkår, virker mange alligevel glade, nøjes med det, de har, og får noget andet ud af tilværelsen. Mad, frugt, kød og grøntsager er meget rigere på smag og vitaminer og koster næsten ingenting. Kører man med bus koster det 1,50 kr. Husleje fås ned til 500 kr./md osv. Piller, shampoo m.m. købes enkelvis/portionsvis, for alle skal kunne købe.

For min familie og jeg betyder det, at vi kan arbejde mindre og være meget mere sammen som familie. Væk fra stress og jag. Vi nyder at kunne få disse kontrastfyldte oplevelser sammen, tage rundt på markeder, ture, få nye venskaber og i det hele taget bare prøve noget nyt.

God tid, skønt klima, fantastisk mad og sjove oplevelser har indtil videre afviklet en del indre stress i mig, hvilket giver mig ny mulighed for at fordybe mig i det, der er vigtigt og interessant.

Med mange varme hilsener fra Ecuador, Ækvator.

Ivan Tønner Jørgensen.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater