Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Overenskomst
PeterMadsen sorthvid

Individuelle lønforhandlinger og mere lokalløn? NEJ TAK.

26. oktober 2018
Skrevet af_
Madsen

Et af de meget positive resultater i forbindelse med OK18 var, at det lykkedes fagforeningerne – ikke mindst på grund af et massivt pres fra GL – at forhindre individualisering af lokallønsforhandlingerne og en udvidelse af lokallønnens andel af vores samlede løn. Disse to krav var stærkt profilerede fra Innovationsministeren og Moderniseringsstyrelsens side, og var modparten kommet igennem med dem, ville det have været en katastrofe for os som gymnasielærere.
Arbejdsgiverkravene om individualisering af lønforhandlingerne og mere lokalløn kommer med meget stor sandsynlighed igen ved de næste overenskomstforhandlinger i 2021. Og det skal vi straks begynde at forberede os på i den nye Hovedbestyrelse.
Vi må stå helt fast på, at det er tillidsrepræsentanten, der forhandler løn på kollektivets vegne. Det skal ikke være overladt til den enkelte lærer at forhandle sin egen løn! Og vi må stå fast på, at vi ikke vil have mere lokalløn, vi vil meget hellere det modsatte – nemlig satse på centralt aftalte lønstigninger. Nå vores forhandlingsmodpart så kraftigt advokerer for individuelle lønforhandlinger og for mere lokalløn, er forestillingen nok ikke, at gymnasielærerne skal have mere i løn.
Mere lokalløn ville være katastrofalt for især os lærere på erhvervsgymnasierne, hvor lokalløn alt for mange steder er et ikke eksisterende fænomen. Det problem har det vist sig svært at gøre meget ved, også selv om Moderniseringsstyrelsen under OK-forhandlingerne i 2015 erkendte, at specielt de erhvervsgymnasiale lærere halter bagud lønmæssigt – fordi lokallønnen ikke fungerer. De lønworkshops, der blev aftalt i OK-15, kom der desværre ikke meget ud af. GL skal også i den næste periode have fokus på lønproblemerne på erhvervsgymnasierne. Vi skal som Hovedbestyrelse bakke vores tillidsrepræsentanter massivt op i at få lokallønnen til at fungere. Vi skal arbejde aktivt for, at GL’s lønstatistik skal være et opdateret og anvendeligt værktøj på alle skoler. Vi skal støtte netværkene og områdebestyrelsen i de erfaringsudvekslingsaktiviteter, der foregår der. De gode eksempler skal spredes til inspiration for alle. Vi skal sørge for, at der bliver sat ekstra pres på skoleledelserne, så den kurs, vi er på nu, bliver bremset. Vi må udnytte vores gode kontakter til lederforeningen for at øge presset på skoleledelserne. Ingen i sektoren kan være tjent med, at erhvervsgymnasierne udvikler sig til et gymnasialt lavtlønsområde.

Peter Madsen
Aalborg Handelsgymnasium
Medlem af Hovedbestyrelsen og kandidat til valget.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 78336306-156F-420D-9C8F-3734D306742E_1_201_a
    Debat Overenskomst

    Fokus på ”hårde” arbejdstidskrav – kapitel 2. Det kan godt betale sig, men flere ting påvirker arbejdstiden!

  • 3-9, Thomas Lyngman, sorthvid
    Debat Overenskomst

    Vi skal satse på ’hårde’ arbejdstidskrav!

  • Helene Kaare sorthvid
    Debat Overenskomst

    Aftaler er vejen frem

  • Burkhard_s_h
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik

    Liste 3 har fortjent et godt valg

  • Områdebestyrelsen portræt sorthvid
    Debat Overenskomst

    Erhvervsgymnasiale medlemmer af GL er stærke – ikke svage

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater