Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
BlogUndervisning
Blogger Louise sorthvid komp

Hvorfor er elever så dårlige til at stave?

25. november 2021
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Gang på gang kan man i aviserne læse, at gymnasieelever staver forfærdeligt. Det samme omtales på lærerværelserne, til censormøderne, ja selv blandt vores elever. Men er det, fordi eleverne vitterlig ikke kan stave?

Der er ingen tvivl om, at en del af vores elever er fagligt udfordret, hvad angår stavning og grammatik, hvilket både kan skyldes, at vi i dag har en større andel af elever, der ikke er opvokset med dansk som modersmål, men så sandelig også, at vi har en hel del ordblinde elever, som der ikke er blevet taget hånd om i folkeskolen. Jeg bliver i hvert fald gang på gang overrasket over, hvor mange ordblinde elever, læsevejledningen finder frem til efter den obligatoriske screening i 1.g. Når det er sagt, tror jeg, der er mange andre parametre i spil.

Det er selvfølgelig oplagt og nemt at skyde skylden på dansklæreren; Elevernes stile bliver ikke rettet grundigt nok, der bliver ikke gennemgået nok grammatik, og læreren kan være nervøs for at påpege sproglige fejl af frygt for at ”udstille” den pågældende elev. Min påstand er her, at selvom man kommer med feedback som lærer, er risikoen stadig stor for, at ens elever staver forkert. Hvorfor? For det første udtaler flere af mine elever, at de rent faktisk ikke bruger den feed-back, de får af mig. De er interesserede i karakteren, men som de selv siger: ”Det gik lidt hurtigt denne gang”.

Dette leder til næste parameter; tidspres. Eleverne har simpelthen for lidt tid. De er for pressede på opgaver, på fritidsaktiviteter og på sociale arrangementer. Eleverne går i skole næsten hver dag fra 8-16, flere har en halv til en hel time hjem, hvorefter der venter dem ca. tre timers lektier. At eleverne er pressede på tid giver også god mening, hvis vi fx ser på, at der forekommer en del sproglige og grammatiske fejl til den afsluttende skriftlige eksamen i dansk. Eleverne har fem timer til opgaven; reelt set skal de bruge den første time på at læse sættet igennem og udvælge opgave og notere stikord til analysen. Det efterlader dem med ca. tre en halv time til at udarbejde en analyse, og ca. en halv time til at læse korrektur. Reelt set kræver vi derved, at eleverne skal kunne skrive en side pr time, for besvarelser under tre sider er sjældent gode. Her tages der altså ikke højde for evt. skriveblokering, fejltolkninger, lavt læsetempo etc. Eleverne ved samtidig, at hvis alle spørgsmål ikke er besvaret fyldestgørende i opgaven, får de en lav karakter eller dumper, hvorfor de opprioriterer indholdet og nedprioriterer stavefejl og grammatik. Det er jo egentlig logisk nok.

Derudover er der ingen tvivl om, at eleverne i alt for høj grad stoler på stavekontrollen og dermed glemmer, at stavekontrollen fx ikke tager højde for, om de bruger et korrekt ord, det kunne være ordene ” for” vs ”får”; ingen af ordene er stavet forkert, men de har så sandelig hver sin betydning.

Måske bunder flere af de sproglige og grammatiske fejl i, at eleverne undervurderer træningen i at skrive danskstil. I kraft af disse øvelser får eleverne nemlig ikke blot trænet genrer, komposition og grammatik, men også deres tidsforbrug. Jeg ser gentagne gange, at en stor andel af elever fravælger at aflevere deres stile. Dette, tror jeg, skyldes, at det ikke er et krav for faget dansk, at eleverne SKAL have afleveret et vist antal stile for at kunne gå til eksamen, som tilfældet fx er i fysik, hvorfor flere vælger- formentlig igen af tidspres- at gå halvhjertet til opgaven eller slet ikke aflevere.

At eleverne har det med at undervurdere vigtigheden af at stave rigtigt, så jeg også fornylig i en opgave, jeg havde udarbejdet til mine elever. På Lectio havde jeg oprettet ”elevfeedback”, hvor eleverne skulle kommentere hinandens produkter. Her opdagede jeg ret hurtigt, at alle mine elever, selv de superdygtige, stavede forkert i en eller flere sætninger. Hvorfor? Svaret var: ”Det er jo en kommentar, vi skal skrive – der behøver man ikke stave korrekt, det skal bare gå hurtigt”. Da jeg så spurgte dem: ”hvorfor?”, blev de mundlamme, for inderst inde vidste de jo godt, at man altid skal stave så korrekt som muligt. Det handler om troværdighed og overskud. Men det er ikke første gang, jeg har erfaret dette. Jeg har flere gange haft elever, der sjældent lavede sproglige fejl i dansk, men hvor fx deres fysiklærer eller biologilærer tog fat i mig og spurgte, om den givne elev kunne være ordblind. Da jeg konfronterede de pågældende elever, fik jeg svaret: ”Det var jo bare en fysikrapport – her tæller sproget ikke så meget”. Kort sagt skal eleverne gøres meget mere bevidste om, at sproget tæller en hel del i ALLE fag, og det er ikke kun dansklæreren, der kan italesætte dette. Her må alle lærere tage del i ansvaret.

Jeg tror kort og godt ikke, vi har at gøre med en masse elever, der reelt set ikke kan stave, men vi har at gøre med en hel masse elever, som er pressede på tid og derfor springer over, hvor gærdet er lavest, og hvor, de bedømmer, det får færrest konsekvenser for dem.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Bevar det, der virker

  • computer arbejde shutterstock_
    Blog

    Vil du blogge på Gymnasieskolen?

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Mest mulig hf på epx

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater