Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Integration
blogger_marie-louise_kragelund

Hvilket problem løser vi?

8. september 2016
Skrevet af_
Marie-Louise Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Pludselig er alle medier optaget af Langkær Gymnasiums fordeling af eleverne, og der råbes igen med holdninger og synspunkter på kryds og tværs. Men ingen af os ved noget.

Både på Langkær Gymnasium og Høje-Taastrup Gymnasium påpeges det, at det er et reelt problem, hvis der er for få etnisk danske elever i klasserne.
Det kan vi så alle sammen have en mening om, men selvfølgelig har gymnasielærere mere at have deres mening i end de fleste andre qua erfaringer fra undervisningen. Det er nemlig det, det egentligt burde handle om: hvad gør det ved undervisningen, hvis der ikke er nogen etnisk danske elever i klassen? Hvad gør det ved elevernes læring?

Problemet er, at det ved vi ikke noget om. Vi kan synes en masse om det, og vi har vores erfaringer hver især, men der findes ingen forskningsbaseret viden om det.

Debatten fra Langkær handler om klassesammensætning. Hvad er forskellen på 100 % tosprogede i en klasse, 80 %, 50 % og 40 %? Og hvilke læringsmuligheder og hvilke udfordringer giver det, når der sidder 2-4 tosprogede elever i en klasse? Vi kan alle sammen have en holdning til, hvilke klasser vi helst vil undervise, og hvem vi tror, der får størst udbytte, både fagligt og dannelsesmæssigt, men det er og bliver ”synsninger” (vi synes noget; vi ved det reelt ikke).

Det var klasseinddeling. Lige så interessant er det at kigge på udfordringer og muligheder på individniveau: Hvilke udfordringer giver det at gå i gymnasiet, hvis man ikke taler dansk som modersmål? Hvilke udfordringer giver det, hvis den kultur og erfaringsverden, der undervises ud fra, er fremmed for én?

Det kan vi komme med en masse gode bud på. Men det ville nu være rigtigt rart med noget mere forskning, så vi har noget at hænge vores beslutninger op på og indrette vores undervisning efter.
Indtil vi får det, kan vi lytte til de gymnasier, som har størst erfaring på området. De, der kender problemet bedst, kan sikkert finde de mest velegnede løsninger.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Lise sorthvid kopi
    Undervisning

    Inklusion af flersprogede elever med læseguides

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater