Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat VUC
Helle Borup

Hvem taler for de stille?

11. marts 2022
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Uddannelse til mennesker med ASF, altså det man kalder for inklusionstilrettelæggelser, er en succes på VUC’erne. Mange kursister med den type af diagnoser, fx asperger, angst, OCD – ofte i en kombination – er for en stor dels vedkommende stille. Hvis de har været udadreagerende som børn, har det ofte handlet om frustration over ikke at blive forstået. Senere bliver de stille, og kun de stærkeste forældre klarer at tale deres sag.

De stille finder vej til et VUC. Det er her, de kan få en gymnasial uddannelse tilrettelagt, så de kan komme videre og få et godt liv. Vejen til enten at få en 2-årig HF med få medkursister eller at komme i en inklusionsklasse med få timer og mentorstøtte i enkeltfagssystemet er belagt med nederlag og besvær. Men for de heldige lykkedes det, og det er godt for alle. De heldige har mødt de rigtige mennesker. Det kan man lære af de historier, kursister fortæller. En pige har fx fået tilbudt at tage en 10. klasse for 3. gang, da der endelig var en, der kunne guide hende til KVUC’s tilbud om HF ASF. Hun har nu færdiggjort sin HF med et snit på over 11. Mindre kan også gøre, men hvorfor skal det være så svært?

Vi oplever igen og igen, at de unge mennesker skal igennem en visitationsmølle, der er så kringlet og krævende, at de familier uden overskud, ikke kan finde ud af det. Ingen ved bedre end os på VUC’erne, hvor meget det betyder, om man er en god læser eller ej. Min pointe er, at en læsesvag mor til fx en autist ikke har mange chancer for at vide, hvordan hendes søn eller datter kommer igennem nåleøjet.

Når det unge menneske så er i vores VUC-fold, så er vi bare gode til det, vi skal. Der er særlige værksteder, individuelle forløb, lange fraværsliner, mentorordninger, OBU-centre og et kæmpe engagement. På KVUC er søgningen stor, men her i marts ved man endnu ikke, hvor mange hold der må oprettes. Det er belastende for alle parter, og så er det faktisk mærkeligt: Vi kan løfte en gruppe mennesker videre, men ved ikke om vi må.

I GL kunne vi godt tage på os, at vi er meget vigtige mennesker i det her game. VUC’erne er altafgørende for, at disse stille mennesker får uddannelser. Det skal finansieres ordentligt, og vejen til en gymnasial uddannelse skal ikke være belagt med forhindringer. Hvem skal ellers tale de stilles sag?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Dorthe-Schmittroth-Madsen-komp-aspect-ratio-348-234
    Debat

    VUC længe leve

  • studenter debat sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Lad os ikke tabe flere unge på gulvet i centraliseringens navn

  • D2608CE6-99C2-413B-AB1B-26B560F09C3D_1_201_a
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik

    VUC skal have en stærk stemme i GL

  • 14A2474C-27D2-46E4-929B-624731BE80B8_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Et jobskifte gør det endnu engang klart: Der er brug for VUC

  • Dorthe-Schmittroth-Madsen-komp-aspect-ratio-348-234

    VUC længe leve

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater