Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Arbejdsmiljø Arbejdspres GL's hovedbestyrelsesvalg
3-10-Nicolai-John-Kirk-Kirkegaard.jpg

Hvem har ansvar for pauser?

12. februar 2025
Skrevet af_
Nicolai John Kirk Kirkegaard

Et af de spændende oplæg på årets arbejdsmiljøseminar arrangeret af GL og Danske Gymnasier var Pia Hauges ”Pause Power – sådan får vi kvalitet i arbejdet og energi til livet”.

I virkeligheden er det lidt banalt. Pauser giver mere energi, bedre koncentration, man træffer bedre beslutninger, bliver mindre stresset og får større kreativitet. Det kommer nok ikke bag på nogen – men Pia Hauge underbyggede det med forskellige videnskabelige undersøgelser. Hvorfor er det så, vi tit glemmer at holde pause?

Hvis ledelsen går op i, at lærerne udfører deres arbejde i en ordentlig kvalitet, er det vigtigt, at de sørger for at tilrettelægge arbejdet, så der er tid til pauser. Et sted det kan have fatale konsekvenser, hvis arbejdet ikke udføres i en ordentlig kvalitet, er som flyveleder, og Pia Hauge fortalte, at en flyveleder i Københavns Lufthavn arbejder en time ad gangen for derefter at holde en halv times pause. Jeg kom til at tænke på, at når jeg underviser to eller tre moduler i streg, kommer det tit til at føles, som om de moduler hænger sammen. Efter det ene modul skal der snakkes med et par elever, der skal fjernes lidt skrald og et par stole skal sættes op. På lærerværelset skal man lige koordinere et eller andet med en kollega, og så skal der printes noget ud til næste modul. Konsekvensen for den næste klasse er, at man møder dem med mindre energi og mindre lyst til at skabe relationer til dem.

Måske kunne det være en idé at lave et skema, hvor man aldrig underviser to moduler i streg? Det vil give en mere fragmenteret hverdag som underviser, men man ville have tid til alle de småting, der skal ordnes efter et modul, og samtidig kunne nå at holde pause. Derefter har man mindre sammenhængende tid til at fordybe sig i en opgave, men til gengæld ville man så kunne gå til den med en frisk hjerne efter en god pause.

Jeg ved, at mange sikkert vil foretrække at undervise dagens moduler efter hinanden, så man fx underviser om formiddagen og så har resten af dagen til at fordybe sig i at planlægge undervisning eller rette opgaver. Men nogen kan sikkert også nikke genkendende til, at man efter undervisningen er så drænet for energi eller mangler gode ideer, at man aldrig rigtig kommer i gang med de opgaver, man havde planlagt at fordybe sig i.

Det er vigtigt, hvordan man italesætter pauser både fra ledelsens og kollegaers side.
Nicolai John Kirk Kirkegaard, lærer, Århus Akademi
Kandidat til GL's hovedbestyrelse for Liste 3

Ledelsen kan understøtte lærerne i at holde pauser ved at sørge for en jævn arbejdsbelastning hen over skoleåret, så man ikke får perioder, hvor folk ”kommer til” at springe pauserne over. Det er også vigtigt, at man som ledelse signalerer, at det ikke bare er i orden, at der holdes pauser, men at man forventer, at de ansatte sørger for at holde gode pauser, da det har betydning for kvaliteten i det arbejde, der udføres. Det kræver bl.a., at der er gode pauserum, og at der ikke bliver planlagt møder i pauserne, heller ikke de der spontane kan-vi-ikke-lige-snakke-om-det-over-en-kop-kaffe-i-pausen-møder.

Nogen kommer måske til at springe pausen over i perioder, hvor de har travlt. Men man kan også være nervøs for, hvilke signaler det sender, hvis man har tid til pauser. I undersøgelsen ”Gymnasielærernes arbejdsliv under lup – arbejdsglæde, frustrationer & tanker om fremtiden” beskrives det, hvordan nogle er nervøse for at signalere, at man har luft i skemaet. Man kan være nervøs for, at der kommer en forbi og tænker: ”Nu sidder Jytte igen og stirrer dumt ud i luften og drikker kaffe, hun må da lige kunne tage en ekstra SRP”. Det kan selvfølgelig mest være nogle tanker, der er inde i en selv, men for at undgå dem, er det vigtigt, hvordan man italesætter pauser både fra ledelsens og kollegaers side som noget, der er godt, og som noget, man prioriterer.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Arbejdsmiljø Undervisning

    Forskere ­bekymrede over gymnasie­læreres stigende arbejdspres

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater