Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Overenskomst
Jeppe

Hvad nu, Løhde? Du har aben

25. april 2018
Skrevet af_
Jeppe Kragelund

Kære Sophie Løhde

Du har stillet krav, som du ganske udmærket ved, er langt over vores smertegrænse. Den danske model bygger på forhandlinger mellem ligeværdige parter og under forudsætning af, at parterne stiller realistiske og saglige krav – ellers beder man jo om sammenbrud og konflikt fra start. Med jeres krav bliver jeg bekymret for, om du reelt ønsker at forhandle, eller om du bevidst er gået efter et sammenbrud med et efterfølgende regeringsindgreb til følge?

Tænk sig, hvis vi fra arbejdstagers side havde stillet krav om en 4-dages arbejdsuge, en lønstigning på 25 % og fri bil. Jeg antager, at disse krav ville være blevet afvist af dig – og med rette. De ligger nemlig langt udover det realistiske i den nuværende situation på det offentlige arbejdsmarked, og flugter heller ikke med forholdene på det private arbejdsmarked, MEN Sophie Løhde, det samme gælder for dine OK18-krav. Og ikke nok med det, tænk sig, hvis vi på baggrund af en afvisning af ovenstående (absurde) krav, efterfølgende giver dig skylden for at forhandlingerne brød sammen, fordi du ikke var imødekommende. Ikke helt fair, vel?

Vi har fra fagbevægelsens side frafaldet en del krav undervejs for at vise forhandlingsvilje og få fremdrift i forhandlingerne. Vi står nu tilbage med nogle få hovedkrav, som nøgternt betragtet er ganske beskedne. Fx en lønudvikling, som svarer til det private arbejdsmarked, sikring af retten til at spise vores mad i arbejdstiden, (som i øvrigt går tilbage til 1921) samt at lov 409 skal væk så kollegerne i blandt andet Folkeskolen også har en overenskomst. Det handler vel ikke blot om at rykke sig, i givet fald skulle vi jo blot starte med højere krav. Det er imidlertid ikke et godt udgangspunkt for en saglig forhandling. Derfor har vi stillet fair og rimelige krav.

Mange af vores frafaldne krav er i øvrigt stillet på baggrund af medlemsundersøgelser, som led i vores arbejde for et godt arbejdsmiljø, hvilket også er til gavn for ”brugerne” – i vores tilfælde eleverne. Derfor er det også yderst problematisk, at konfliktniveauet (før) og under OK18-forløb har ført til, at de enkelte organisationers egne forhandlinger er blevet tilsidesat.

60 % af lønnen skal da forhandles lokalt!
KUN 3,2% af gymnasielærerne synes, at mere af lønnen skal forhandles lokalt. Sophie Løhde, hvordan kan du tro, at vi takker ja til dit tilbud om 60 %? (I dag er tallet ca. 10 % og faktisk kun det halve på de erhvervsgymnasiale uddannelser). Når andelen af lokal løn stiger, er jeg sikker på, at det de facto vil betyde en lønnedgang for vores medlemmer, da der ikke er udmøntningsgaranti. Forklaringen herpå er simpel. De lokale lønkroner bruges i stedet til at lappe hullerne i budgetterne, som er opstået på grund af jeres nedskæringer på 2 % om året – det ser vi allerede ske på skolerne i dag!

Sophie Løhde, det bliver et nej tak. Vores medlemmer skal ikke af egne lønmidler betale for de politisk besluttede nedskæringer.

Krav om fleksibilitet, men for hvem?
Sophie Løhde, du vil have øget fleksibilitet i forhold til arbejdstid. Dette betyder reelt set risiko for mere ujævn arbejdsbelastning uden kompensation fx i form af betaling for overarbejde. Vi er bestemt indstillet på, at arbejdet skal kunne tilrettelægges fleksibelt, men da det er arbejdsgiveren, som har ledelsesretten, vil dit forslag om fleksibilitet ensidigt være i arbejdsgivers favør.

Det bliver derfor et nej til dit forslag, medmindre du vil bløde op og sikre fleksibilitet for begge parter som en del af et godt arbejdsmiljø – så er vi helt på bølgelængde .

Frokostpause – den snupper jeg ikke før 2024…
Du har flere gange offentligt sagt, at regeringen ikke har intentioner om at fjerne den betalte frokostpause, men til trods for dette, vil du ikke skrive “intentionerne” ind i overenskomsten. I stedet tilbyder du, at frokostpausen er sikret frem til 2024. Undskyld mig, det er vel det samme som at sige, at efter 2024 kan frokostpausen, med en værdi svarende til 7,25 % af lønsummen, fjernes uden forhandling.
Hånden på hjertet, så kan du vel ikke være overrasket over, at vi er tvunget til at takke nej til din 2024-model, som reelt vil sætte vores medlemmer ca. 2,5 timer op i arbejdstid uden lønkompensation.

Urealistiske – ja nærmest absurde – krav fra arbejdsgivers side kan dermed føre Danmark ud i en storkonflikt – meget trist og bekymrende for Danmark og den danske model, som er rammen om det arbejdsmarked, som vi kender i dag.

Med venlig hilsen Jeppe Kragelund Næstformand og medlem af OK18-forhandlingsdelegationen i GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 78336306-156F-420D-9C8F-3734D306742E_1_201_a
    Debat Overenskomst

    Fokus på ”hårde” arbejdstidskrav – kapitel 2. Det kan godt betale sig, men flere ting påvirker arbejdstiden!

  • 3-9, Thomas Lyngman, sorthvid
    Debat Overenskomst

    Vi skal satse på ’hårde’ arbejdstidskrav!

  • Helene Kaare sorthvid
    Debat Overenskomst

    Aftaler er vejen frem

  • Burkhard_s_h
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik

    Liste 3 har fortjent et godt valg

  • Områdebestyrelsen portræt sorthvid
    Debat Overenskomst

    Erhvervsgymnasiale medlemmer af GL er stærke – ikke svage

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater