Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
pz

Hf skal fortsat åbne døre

1. marts 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Af Peter Zinckernagel, rektor for HF & VUC København Syd og næstformand for Lederforeningen for VUC.

De gymnasiale uddannelser skal om kort tid ses efter i sømmene. Der er ønske om at justere ungdomsuddannelserne indbyrdes. Det er en fornuftig plan, som vi i VUC hilser velkommen. Og vi har da også været i tæt dialog med både ministeren og de øvrige relevante politikske ordførere. For VUC er vældigt optaget af, at hf-uddannelsen sikres i en kommende reform. Derfor lancerede VUC for nylig et udspil til nytænkning af hf. Et udspil, der tager afsæt i, at hf spiller en væsentlig rolle i det samlede uddannelsesbillede og at uddannelsen skal ruste sine studerende til videre uddannelse.

Vi mener, at det er vigtigt, at hf bevarer evnen til at løfte både stærke og svage unge fagligt og dermed lette deres vej videre til en kort, mellemlang eller lang videregående uddannelse. Hf har mange styrker, blandt andet evnen til at løfte unge fra uddannelsesfremmede hjem, men vi er enige med regeringen om, at hf trænger til et eftersyn, så endnu flere gennemfører uddannelsen og læser videre. Hf er kendetegnet ved, at uddannelsen kan rumme og integrere en meget bredt sammensat kursistgruppe. Det betyder i praksis også, at uddannelsen løfter en væsentlig målgruppe, som ikke har fået en ungdomsuddannelse i direkte forlængelse af folkeskolen. Hf er det eneste reelle tilbud om en studieforberedende uddannelse, hvis man ønsker at vende tilbage til uddannelsessystemet.

Der er dem der mener, at hf udelukkende skal kunne give adgang til de korte eller mellemlange videregående uddannelser – som fx lærer og pædagog. Det vil være en meget uheldig udvikling, som vil udelukke særlige grupper fra at tage en lang videregående uddannelse. Det vil koste samfundet store beløb fordi tusindvis af mennesker hvert år får forlængede uddannelsestider. Og det vil gøre hf til en sekundavare. Det er ikke i målgruppens – eller samfundets – interesse. I VUC’s udspil til en nytænkning af hf lægger vi derfor vægt på, at hf skal åbne døre – også til de lange videregående uddannelser.

Samspillet med aftagerinstitutionerne skal styrkes, så målet med hf står klart for de studerende. Det kan blandt andet ske ved at gøre det muligt tilrettelægge hf mere fagligt fokuseret, f.eks. i spor rettet mod videregående uddannelser og gennem samarbejdsprojekter, brobygningsaktiviteter og ved øget anvendelsesorientering i fagene. Og så skal vi styrke fagligheden på hf, så kursisterne forlader hf med flere fag på højere fagligt niveau så vi får øget studieparatheden.

Landets 30 VUC'er uddanner hvert år ca. 4.000 hf-studenter. Hf-studerende er typisk ældre, mange kommer fra hjem uden bøger og en stor del af dem har tidligere prøvet kræfter med en anden ungdomsuddannelse.  Uddannelsen er en særlig mulighed for tusindvis af mennesker hvert år, der vælger at vende tilbage til uddannelse. Den mulighed må vi ikke stække ved at udelukke de studerende fra at blive optaget på de lange videregående uddannelser. Mange af de blå huer læser med succes videre på de lange videregående uddannelser, ved vi. Næsten halvdelen af hf-studenterne fra f.eks. VUC i Århus og KVUC fortsætter på universitetet. Vi mener at hf skal styrkes yderligere som en fagligt stærk gymnasial uddannelse, der kan åbne døre til mange forskellige videreuddannelsesmuligheder – datamatiker, lærer eller læge.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater