Hälsninger från Stockholm
Omkring 8000 lærere og andre uddannelsesfolk var samlet til årets SETT-konference i Stockholm. SETT står for ”Scandinavian Educational Technology Transformation”, og det er den svenske udgave af den britiske BETT-konference. Der var enormt mange mennesker, lange køer og visse logistiske problemer med blandt andet frokost, men frem for alt var der inspiration at hente.
Det første nye, jeg stiftede bekendtskab med, var en stille forelæsning, forstået på den måde at alle fik høretelefoner udleveret og forelæseren havde headset. På den måde kunne oplægget holdes kun med gardinafskærmning til messeområdet uden det gik ud over tilhørernes koncentration. Jeg synes at det var nemmere at koncentrere mig til disse forelæsninger i messeområdet end til dem, der foregik på almindelig måde i auditorier. Gad vide om det også ville hjælpe på vores elevers koncentration hvis vi kom direkte ind i deres ører?
Der var mange forskelligartede oplæg fra, hvad almendannelse er i det svenske skolesystem over betydningen af den fysiske indretning af undervisningsmiljøet til konkret inspiration til, hvordan forskellige it-værktøjer kan anvendes i undervisningen, så den bliver mere motiverende for eleverne. Og der var en hel del oplæg om flipped classroom i forskellige varianter, så det er tydeligvis også det nye sorte i Sverige.
De finske elever klarer sig som bekendt bedre i PISA-undersøgelserne end de danske og svenske. En del af forklaringen fik jeg til et oplæg af et par finske gymnasielærere, der fortalte om hvordan de brugte googledrev i undervisningen. De fortalte, at finske gymnasieelever gør, hvad der bliver sagt, fordi de har et meget stort ønske om at få en uddannelse. De finske gymnasier er ikke årgangsopdelte, men i stedet tager eleverne korterevarende kurser, og et vist antal kurser udløser en studenterhue. Det vil sige, at de kan tage studentereksamen i deres eget tempo. Hvis de har for meget fravær, skal de tage pågældende kursus om. Eleverne er ret motiverede i timerne, fordi de enkelte kurser kører over så kort tid, at det er overskueligt for eleverne at følge med og være aktive.
Et af de oplæg, jeg lærte mest af, var om Wikipedia. Det blev holdt af Ylva Pettersson, gymnasielærer og bestyrelsesmedlem i Wikimedia Sverige. Hun fortalte om de muligheder, der er for at lade gymnasieelever bidrage til Wikipedia med artikler om faglige emner og begreber, og om det kick, det er for eleverne, når de opdager at det, de har skrevet, lige pludselig har flere tusinde læsere. Hun fortalte også om Wikibooks, hvor man kan lade elever udarbejde lærebøger, som andre kan have glæde af, om Wikiversity, Wiktionary og flere andre beslægtede projekter. Vi så bag om kulisserne i fællesskabet bag Wikipedia, administratorernes arbejde med at holde sig ajour med ændringer i artikler, diskussioner om opslagsord osv. Opslag fra NE, der er den svenske analog til denstoredanske.dk, blev sammenlignet med tilsvarende opslag fra den svenske wikipedia med hensyn, hvilke forskelle der var på de to. Meget øjenåbnende – og hatten af for Wikimedia-ildsjælene!
Det mest interessante ved konferencen var at opleve at lærere i Sverige og Danmark er ret ens, spekulerer over nogenlunde de samme spørgsmål og problematikker, interesserer sig for de samme ting og udvikler sig i samme retning, trods landenes forskellige uddannelsessystemer og –politikker.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode