Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Hälsninger från Stockholm

14. maj 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Omkring 8000 lærere og andre uddannelsesfolk var samlet til årets SETT-konference i Stockholm. SETT står for ”Scandinavian Educational Technology Transformation”, og det er den svenske udgave af den britiske BETT-konference. Der var enormt mange mennesker, lange køer og visse logistiske problemer med blandt andet frokost, men frem for alt var der inspiration at hente.

Det første nye, jeg stiftede bekendtskab med, var en stille forelæsning, forstået på den måde at alle fik høretelefoner udleveret og forelæseren havde headset. På den måde kunne oplægget holdes kun med gardinafskærmning til messeområdet uden det gik ud over tilhørernes koncentration. Jeg synes at det var nemmere at koncentrere mig til disse forelæsninger i messeområdet end til dem, der foregik på almindelig måde i auditorier. Gad vide om det også ville hjælpe på vores elevers koncentration hvis vi kom direkte ind i deres ører?

Der var mange forskelligartede oplæg fra, hvad almendannelse er i det svenske skolesystem over betydningen af den fysiske indretning af undervisningsmiljøet til konkret inspiration til, hvordan forskellige it-værktøjer kan anvendes i undervisningen, så den bliver mere motiverende for eleverne. Og der var en hel del oplæg om flipped classroom i forskellige varianter, så det er tydeligvis også det nye sorte i Sverige.

De finske elever klarer sig som bekendt bedre i PISA-undersøgelserne end de danske og svenske. En del af forklaringen fik jeg til et oplæg af et par finske gymnasielærere, der fortalte om hvordan de brugte googledrev i undervisningen. De fortalte, at finske gymnasieelever gør, hvad der bliver sagt, fordi de har et meget stort ønske om at få en uddannelse. De finske gymnasier er ikke årgangsopdelte, men i stedet tager eleverne korterevarende kurser, og et vist antal kurser udløser en studenterhue. Det vil sige, at de kan tage studentereksamen i deres eget tempo. Hvis de har for meget fravær, skal de tage pågældende kursus om. Eleverne er ret motiverede i timerne, fordi de enkelte kurser kører over så kort tid, at det er overskueligt for eleverne at følge med og være aktive.

Et af de oplæg, jeg lærte mest af, var om Wikipedia. Det blev holdt af Ylva Pettersson, gymnasielærer og bestyrelsesmedlem i Wikimedia Sverige. Hun fortalte om de muligheder, der er for at lade gymnasieelever bidrage til Wikipedia med artikler om faglige emner og begreber, og om det kick, det er for eleverne, når de opdager at det, de har skrevet, lige pludselig har flere tusinde læsere. Hun fortalte også om Wikibooks, hvor man kan lade elever udarbejde lærebøger, som andre kan have glæde af, om Wikiversity, Wiktionary og flere andre beslægtede projekter. Vi så bag om kulisserne i fællesskabet bag Wikipedia, administratorernes arbejde med at holde sig ajour med ændringer i artikler, diskussioner om opslagsord osv. Opslag fra NE, der er den svenske analog til denstoredanske.dk, blev sammenlignet med tilsvarende opslag fra den svenske wikipedia med hensyn, hvilke forskelle der var på de to. Meget øjenåbnende – og hatten af for Wikimedia-ildsjælene!

Det mest interessante ved konferencen var at opleve at lærere i Sverige og Danmark er ret ens, spekulerer over nogenlunde de samme spørgsmål og problematikker, interesserer sig for de samme ting og udvikler sig i samme retning, trods landenes forskellige uddannelsessystemer og –politikker.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater