Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Gymnasiereform skal baseres på viden

18. januar 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I Gymnasieskolen i december 2015 kritiseres EVA’s notat Gymnasiet nu og fremover. Indlægget refererer desværre ikke notatet korrekt, og det ligger mig derfor på sinde at forklare notatets baggrund, formål og hovedpointer.

Udviklingen af fremtidens gymnasium rejser en række vanskelige spørgsmål. Svarene på disse spørgsmål og en kommende gymnasiereform bør baseres på den viden, der findes om gymnasiet. I notatet Gymnasiet nu og fremover præsenterer EVA den omfattende viden, vi har indsamlet om gymnasiet siden 2005-reformen. Notatet er således baseret på mere end 20 evalueringer og undersøgelser og peger på den baggrund på fire opmærksomhedspunkter for en kommende reform:

1. Fastlæg, hvilken faglighed der skal styrkes
Et kommende reformarbejde bør fastlægge, hvilke kompetencer og hvilken faglighed de gymnasiale uddannelser skal sikre. Der skal formuleres klare mål og succeskriterier for reformen, så det bliver muligt at evaluere, om reformens intentioner og formål realiseres.

2. Gentænk rammerne for den faglige specialisering
Intentionerne bag studieretningerne i de treårige gymnasiale uddannelser er ikke realiseret fuldt ud, blandt andet fordi de forskellige formål med studieretningerne har været vanskelige at realisere samtidig. Dertil kommer, at eleverne samler sig på relativt få studieretninger, og at mange må supplere med gsk-fag for at blive optaget på en videregående uddannelse. Reformarbejdet må derfor gentænke og præcisere rammerne for studieretningerne.

3. Medtænk sammenhængen med det øvrige uddannelsessystem
Mange unge oplever valget af ungdomsuddannelse som ”dramatisk” og endegyldigt og oplever samtidig ikke, at deres uddannelsesvalg bliver tilstrækkeligt kvalificeret i gymnasiet. En reform må tage hensyn til sammenhængen med det øvrige uddannelsessystem både ved at skabe bedre sammenhæng mellem de forskellige typer af ungdomsuddannelser og ved at styrke sammenhængen mellem de gymnasiale uddannelser og de videregående uddannelser.

4. Understøt implementeringen
Udviklingen af gymnasieuddannelserne sker i høj grad på de enkelte skoler. Reformen skal derfor understøtte implementeringen og give mulighed for en stærk faglig og pædagogisk udvikling. Det kan blandt andet ske ved at igangsætte forsøgs- og udviklingsarbejde, der understøtter reformens mål, og ved at understøtte skolernes brug af data i bred forstand om undervisningen og elevernes læring.

Camilla Hutters
Områdechef for ungdomsuddannelser i EVA

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater