Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat
Billede.jpeg

Gymnasiale uddannelser bør være for de mange

6. februar 2023
Skrevet af_
Stine Wolff

Det vil være katastrofalt for solidariteten og den sociale mobilitet, hvis SVM-regeringen beslutter at hæve adgangskravet til gymnasiet. Et højere karakterkrav vil udelukke elever, der er late bloomers. Det er ofte først i gymnasiet, at eleverne flytter sig fra deres socioøkonomiske udgangspunkt og bliver mønsterbrydere. GL’s egne beregninger viser, at et hævet adgangskrav vil ramme skævt på forældres uddannelse og indkomst, geografisk og på etnicitet og køn. Et hævet adgangskrav vil altså ramme en særlig gruppe og vanskeliggøre social mobilitet. I værste fald vil hævede adgangskrav til de gymnasiale uddannelser skabe et a- og et b-hold, og de bedst stillede vil igen være førstevælgere.

Er man ikke klar på at yde den indsats, som en gymnasial uddannelse kræver, skal man selvfølgelig ikke være her. Men vi skal ikke på forhånd afskære endnu flere på grund af deres karakterer fra folkeskolen. På den københavnske vestegn, hvor jeg er lærer og studievejleder, er jeg slet ikke i tvivl om, at de glade studenter, vi hvert år slipper ud af døren med et snit under middel, er så meget bedre rustet til at blive ansvarlige og aktive medborgere, end de ville være, hvis de på grund af et fagligt niveau på omkring 4 fra folkeskolen ikke havde mulighed for at gå i gymnasiet. I gymnasieskolen er vi gode til at håndtere udfordrede og udfordrende elever, og jeg og mine kollegaer er stolte af at kunne vise dem nye perspektiver på verden og af at kunne være med til at forme dem som kritisk tænkende individer. Vi lærer dem om alt fra vigtigheden af demokrati og medbestemmelse, til lige muligheder for minoriteter og retten til egen krop, og de kommer helt med på, at al religion er et spørgsmål om fortolkning.

Det kan umuligt være socialdemokratisk politik at gøre det sværere for de i forvejen uddannelsesmarginaliserede at komme i gymnasiet og på den måde gøre gymnasiet mere elitært!
Stine Wolff, lærer, Vestskoven Gymnasium
Medlem af GL's hovedbestyrelse

Det er en gal og omvendt vej, hvis man vil hæve adgangskravet til gymnasiet for at få flere på EUD. I stedet skal erhvervsuddannelserne tales op, og vejledningsindsatsen i kommunerne skal tilføres midler i stedet for at være blevet så kraftigt beskåret som tilfældet er. Man kunne starte her, hvis man vil have flere til at vælge en erhvervsuddannelse. En erhvervsuddannelse skal være et aktivt tilvalg og ikke et fravalg. Initiativer som DM i skills kunne være en vej frem. Det skal endvidere ikke ses som en underskudsforretning for samfundet, hvis man først tager en studentereksamen og derefter en erhvervsuddannelse. Tværtimod viser det sig, at de, der først tager en gymnasial uddannelse og herefter en erhvervsuddannelse, klarer sig bedre på erhvervsuddannelsen. Endelig viser forskning fra Finland, at deres ensporede satsning på erhvervsuddannelser har resulteret i lavere uddannelsesniveau og ringere konkurrenceevne. 

Det er en kæmpe politisk udfordring at få folk derhen, hvor man gerne vil have dem, det samme gør sig gældende for de såkaldte velfærdsuddannelser – som i øvrigt kræver en gymnasial uddannelse, men det nytter ikke noget at presse folk derhen ved at jagte andre og hindre mange unge i at kunne vælge gymnasiet. Et samfund bliver kun rigere og stærkere af at uddanne befolkningen mere, og det kan umuligt være socialdemokratisk politik at gøre det sværere for de i forvejen uddannelsesmarginaliserede at komme i gymnasiet og på den måde gøre gymnasiet mere elitært!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Iben-Lehmann-Rasmussen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os respektere forskellene mellem stx og htx

  • Lise-sorthvid-kopi_1-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Pisa etnisk – hvordan kommer vi videre?

  • No image
    Debat

    Når rimeligheden har en grænse 

  • Debat

    Jeg ser problemer ved “at lade elevernes individuelle behov bane vejen for læringen”

  • Lone-2.jpg
    Debat

    Ungesynet i gymnasieskolen mangler en pædagogisk opgradering

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater