Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Grimhedens æstetik

5. oktober 2018
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Gymnasieskolen har fået nyt layout. Sidste nummer af Gymnasieskolen ligner simpelt hen noget, som elever i 9. klasse har produceret, rettelse, elever i 9. klasse ville være i stand til at producere noget, der er flottere end mit fagblad. Chefredaktøren skriver i sidste nummer: ”Vi vil gerne signalere endnu stærkere identitet og seriøsitet og håber, at det vil falde i læsernes smag”. Her kan jeg så fortælle Morten Jest, at det gør det ikke. Sidste nummer af Gymnasieskolen har også et interview med GL-formanden, Annette Nordstrøm. Artiklen består af fem-seks forskellige fonte, der sørger for, at hele artiklen hopper og danser foran læserens øjne, og som gør det til en irriterende øvelse over­hovedet at læse artiklen. Bemærk: Jeg har ingen kommentarer til selve indholdet af Gymnasieskolen, det er udelukkende formen, der er ­problematisk.

Så er der også ansat en ny tegner på bladet. Det er tegninger, der er et mix af noget, der ligner væltede Lego-Duplo-klodser og smeltede/væltede bygninger i et ørkenlandskab. (Lad nu Salvador Dali om det!). 

Den totale katastrofe indtræffer, da vi kommer til ”GL mener” og ”Brevkassen”. Her mindes jeg de dårlige stenciltryk, jeg fik udleveret i folkeskolen i 1970’erne.  Igen ser vi de mange forskellige skrifttyper, men nu også suppleret med en ikke-distinkt form for blå farve, der giver det hele et amatøragtigt præg. Hvordan disse eksempler kan signalere ”identitet” og ”seriøsitet”, det kan jeg simpelt hen ikke få øje på. Hvad er det for et rygklapper-seminar, som redaktionen har været på, der har gjort, at man har valgt at dyrke grimhedens æstetik? Har der været folkestorm på redaktionen med krav om en ny opsætning af bladet, eller synes chefredaktøren bare, at der skulle ske noget nyt?

En ting er sikker: Jeg har aldrig været i tvivl om mit medlemskab af GL – det er jeg nu. Jeg vil simpelt hen ikke finde mig i at betale penge til et blad, der er så gennemført grimt i sin opsætning.

Jan Havreland
VUC Holbæk

 

Svar på læserbrev

Kære Jan

Tak for din reaktion – det er altid rart med noget feedback og nogle holdninger til det, Gymnasieskolen laver. Og det er vigtigt for fremtidig evaluering og udvikling af vores produkter. Jeg er naturligvis ærgerlig over, at du er så utilfreds med det nye udseende på bladet.

Vi er tidligere blevet skudt i skoen, at Gymnasieskolen ligner et ’dameblad’. Samtidig ved vi fra medlemmerne, at de savner, at vi skiller os mere ud og problematiserer nogle af de temaer, der fylder hos gymnasielærerne.

Derfor har vi valgt at lave et nyt Gymnasieskolen, som kan noget andet end de til tider stereotype fagblade og magasiner. Vi har arbejdet med anerkendte designere og konceptudviklere, og vi har inddraget og testet vores idéer på en række læsere (forskellig alder, køn, fag mm.) undervejs. Overordnet set har der været stor begejstring for især forside, billeder, illustrationer og den mere sort/hvide linje, som vi har valgt. Derudover er der flere, som hylder de mere teksttunge opslag.

Når det er sagt, har der været en del kritik af vores valg af skrifttype, hvor der blandes store og små bogstaver. Den kritik har vi naturligvis lyttet til og således til denne udgave foretaget nogle justeringer – med hensyn til bogstavblandingen.

Hvad de andre ting, du påpeger, angår, er smag jo en subjektiv størrelse. Jeg anerkender fuldt ud din ret til ikke at synes om Gymnasieskolens nye udseende. Vi har imidlertid fået vældig god respons fra mange sider, så det er mit håb, at du vil opretholde dit medlemskab af GL (der er mange andre gode grunde!) og måske endda med tiden vænne dig til bladets udseende.

Morten Jest
Ansvarshavende chefredaktør

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater