Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Klasseledelse
clangballe

Gode relationer skaber motiverede elever

5. september 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det er ikke altid, at det er muligt at sætte en finger på, hvorfor succesmaterialet ikke bliver modtaget lige så godt i en anden klasse. Men man kan prøve at gribe i egen barm og se på, hvordan ens relation til den pågældende klasse er.

I august havde min skole besøg af Dorte Ågård, som lige nu er ved at afslutte sin Ph.d om klasseledelse. Ågård holdt et interessant foredrag om sammenhængen mellem lærerens nærvær og tydelige klasseledelse og så elevernes læringsudbytte og motivation til skolearbejdet. Selvom mange af hendes pointer nok har simret i mange læreres baghoveder længe, så var det godt at få sat klare ord på nogle af de problemstillinger, vi dagligt står overfor i form af umotiverede elever.

De fleste af os har nok oplevet timer, hvor tingene gik op i en højere enhed. Hvor sammenhængen mellem vores entusiasme for stoffet og elevernes respons fik en synergi, der tydeligt kunne mærkes. Og mange af os har nok også oplevet at forsøge at bruge samme emne, materiale og faglige indgangsvinkel på en anden klasse og se det, der før havde virket så godt, pludseligt virke klodset og uden fremdrift.

Det er ikke altid, at det er muligt at sætte en finger på, hvad der i det sidste tilfælde går galt. Jo vist kan det da være, at eleverne er dummere og mere umotiverede eller blot ude af stand til at gennemskue skønheden i det, man står og underviser i. Men man kan selvfølgelig også gribe i egen barm og se på, hvordan ens relation til den pågældende klasse er. Har man samme forhold til de enkelte elever som i succesklassen? Tager man det nødvendige hensyn til elevernes specifikke niveau, talent eller klassens samlede faglige indsigt? Måske er det, der fungerede godt i succesklassen, resultatet af en bedre relation til eleverne i den pågældende klasse. Måske skaber denne bedre relation en motivation blandt eleverne, der udmønter sig i en arbejdsmoral og læringsiver, som man ikke kan genskabe hos den anden klasse?

Jeg har naturligvis ikke læst Dorte Ågårds forskning, men hendes pointer om at en god og konstruktiv relation til eleverne, hvor de føler sig set, hørt og ikke mindst anerkendt i klassen, er så gode, at man som lærer bestemt bør forholde sig positivt til dem. Jeg er også sikker på, der kommer en debat på min skole om nødvendigheden af at være sig relationerne til eleverne bevidst. Indsigten fra Dorte Ågårds foredrag gav stof til eftertanke, og jeg vil i hvert fald læse hendes Ph.d-afhandling, når den inden længe skal forsvares. 

(Gymnasieskolen.dk har tidligere skrevet om Dorte Ågårds foreløbige forskningsresultater i artiklerne: Gymnasier har brug for klasseledelse og Lærere skal lære elever bedre at kende, Red.)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_marie-louise_kragelund

    Betyder det noget, hvor eleverne sidder i klassen?

  • picture-1921-1422310321.jpg

    Faglige signaler i klasserummet

  • rita_1

    Relationskompetence – det nye sort

  • Mads-Knigge.jpg
    Debat

    Nye elevtyper kræver nyt tværfaglige samarbejde

  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Er ”klasserumsledelse” virkelig det rigtige ord?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater