Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Klasseledelse
clangballe

Gode relationer skaber motiverede elever

5. september 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det er ikke altid, at det er muligt at sætte en finger på, hvorfor succesmaterialet ikke bliver modtaget lige så godt i en anden klasse. Men man kan prøve at gribe i egen barm og se på, hvordan ens relation til den pågældende klasse er.

I august havde min skole besøg af Dorte Ågård, som lige nu er ved at afslutte sin Ph.d om klasseledelse. Ågård holdt et interessant foredrag om sammenhængen mellem lærerens nærvær og tydelige klasseledelse og så elevernes læringsudbytte og motivation til skolearbejdet. Selvom mange af hendes pointer nok har simret i mange læreres baghoveder længe, så var det godt at få sat klare ord på nogle af de problemstillinger, vi dagligt står overfor i form af umotiverede elever.

De fleste af os har nok oplevet timer, hvor tingene gik op i en højere enhed. Hvor sammenhængen mellem vores entusiasme for stoffet og elevernes respons fik en synergi, der tydeligt kunne mærkes. Og mange af os har nok også oplevet at forsøge at bruge samme emne, materiale og faglige indgangsvinkel på en anden klasse og se det, der før havde virket så godt, pludseligt virke klodset og uden fremdrift.

Det er ikke altid, at det er muligt at sætte en finger på, hvad der i det sidste tilfælde går galt. Jo vist kan det da være, at eleverne er dummere og mere umotiverede eller blot ude af stand til at gennemskue skønheden i det, man står og underviser i. Men man kan selvfølgelig også gribe i egen barm og se på, hvordan ens relation til den pågældende klasse er. Har man samme forhold til de enkelte elever som i succesklassen? Tager man det nødvendige hensyn til elevernes specifikke niveau, talent eller klassens samlede faglige indsigt? Måske er det, der fungerede godt i succesklassen, resultatet af en bedre relation til eleverne i den pågældende klasse. Måske skaber denne bedre relation en motivation blandt eleverne, der udmønter sig i en arbejdsmoral og læringsiver, som man ikke kan genskabe hos den anden klasse?

Jeg har naturligvis ikke læst Dorte Ågårds forskning, men hendes pointer om at en god og konstruktiv relation til eleverne, hvor de føler sig set, hørt og ikke mindst anerkendt i klassen, er så gode, at man som lærer bestemt bør forholde sig positivt til dem. Jeg er også sikker på, der kommer en debat på min skole om nødvendigheden af at være sig relationerne til eleverne bevidst. Indsigten fra Dorte Ågårds foredrag gav stof til eftertanke, og jeg vil i hvert fald læse hendes Ph.d-afhandling, når den inden længe skal forsvares. 

(Gymnasieskolen.dk har tidligere skrevet om Dorte Ågårds foreløbige forskningsresultater i artiklerne: Gymnasier har brug for klasseledelse og Lærere skal lære elever bedre at kende, Red.)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_marie-louise_kragelund

    Betyder det noget, hvor eleverne sidder i klassen?

  • picture-1921-1422310321.jpg

    Faglige signaler i klasserummet

  • rita_1

    Relationskompetence – det nye sort

  • blogger_marie-louise_kragelund

    Betyder det noget, hvor eleverne sidder i klassen?

  • picture-1921-1422310321.jpg

    Faglige signaler i klasserummet

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater