Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Klasseledelse
blogger_marie-louise_kragelund

Betyder det noget, hvor eleverne sidder i klassen?

29. september 2015
Skrevet af_
Marie-Louise Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vel inde i det nye skoleår er det tid til at give elevernes fordeling i klassen et tjek: hvem har sat sig hvor?

Ham, der trykker huen godt ned, har nok sat sig på bagerste række. Elever med 12-taller i øjnene har nok sat sig på forreste. En flok veninder m/k har nok sat sig sammen og lyder nu som en hel bisværm med deres summen, fnisen og hvisken.

Og så har pigerne med tørklæde nok sat sig sammen, araberne har nok sat sig sammen, og på oplandsgymnasier har drengene fra landet helt sikkert sat sig sammen. Eleverne sætter sig typisk sammen med andre, som de umiddelbart oplever et fællesskab med.

Fint nok, og det er vel for hulen ikke noget, læreren skal blande sig i – eller hvad?

Gymnasiet er som almendannende institution det helt rette sted at udfordre elevernes fællesskabsfølelser og gruppetilhørsforhold. Man kunne meget vel starte den første time med en skriftlig refleksionsøvelse: Hvorfor har du egentligt sat dig, hvor du har?

Jeg er blevet meget inspireret af lærere, som beder nye klasser om at sætte sig i alfabetisk rækkefølge. Så er det nemlig let for læreren at lære alle elevernes navne og føre fravær: Ahmed, Anne, Beate, Christoffer osv. Samtidig kan det medføre en gavnlig udvidelse af fællesskabet: fra den lille gruppe (vi arabere, os fra landet, fodbolddrengene osv.) til klassefællesskabet: vi i 1.B.

Den alfabetiske placering betyder, at vi får blandet eleverne både fagligt og socialt, hvilket ofte giver eleverne flere chancer for at deltage og lære. Fraværet af veninderne kan give mere fokus på undervisningen, og det der med at give op på forhånd på bagerste række mindskes, når man i stedet sidder ved siden af klassens søde pige eller ham, der altid får 12.

Det kan da godt være, at venindegrupperne og øvrige grupper stadig holder tæt sammen i frikvarterer og uden for skolen. Så meget vigtigere er det vel også at udfordre netop de gruppetilhørsforhold i undervisningen: Måske oplever Khaled, at han har en masse tilfælles med Kristoffer, som han begynder at ses med. Og Mikkel fra landet får en perspektivudvidelse ved at sidde mellem Malene og Miriam, og han får tilmed også en legal grund til at snakke med pigerne. Det er da ikke det værste, vi kan gøre for ham.

”Men,” siger nogle lærere til mig, ”de dygtige elever VIL ikke sidde på bagerste række.” Rigtigt nok, det gør de ofte ikke frivilligt. Det er da tankevækkende, ikke?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • picture-1921-1422310321.jpg

    Faglige signaler i klasserummet

  • rita_1

    Relationskompetence – det nye sort

  • clangballe

    Gode relationer skaber motiverede elever

  • picture-1921-1422310321.jpg

    Faglige signaler i klasserummet

  • rita_1

    Relationskompetence – det nye sort

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater