Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik
ANH sorthvid

GL spiller en aktiv rolle i uddannelsespolitikken

26. oktober 2018
Skrevet af_
Annette Nordstrøm Hansen

GL’s formål er at virke til gavn for uddannelserne på det gymnasiale niveau og at varetage medlemmernes økonomiske, tjenstlige, pædagogiske og faglige interesser.

Det betyder bl.a., at GL til dagligt arbejder uddannelsespolitisk for at påvirke udviklingen af de gymnasiale uddannelser til gavn for medlemmerne. Det sker på mange forskellige måder – bl.a. ved at foreningen markerer sine synspunkter tydeligt i den offentlige debat men også gennem en mindre synlig men meget intens dialog med embedsværket, uddannelsespolitikere og andre nationale og internationale interessenter.

En af de mange uddannelsespolitiske problemstillinger som har optaget GL de seneste år er den bekymrende udvikling for sprogfagene på alle niveauer i uddannelsessystemet.
Andelen af studenter, der er dygtige til mange fremmedsprog ud over engelsk er faldet til et niveau, som konkret betyder, at tilgangen til sprogorienterede videregående uddannelser er så lav, at uddannelsesinstitutionerne og virksomhedernes efterspørgsel på sprogkyndige medarbejdere ikke kan dækkes.
På et mere generelt plan ser GL sprogfagenes negative udvikling som et egentligt dannelsestab. Gymnasieuddannelsernes sprogfag er selvfølgelig færdighedsfag, men de er også identitetsskabende og dannende for de unge. I sprogundervisningen skal eleverne investere sig selv og møde andre gennem sproget. Og en vellykket kommunikation om et hvilket som helst tema afhænger både af sprogfærdigheder, en erkendelse af eget særpræg og en forståelse for andres baggrund og perspektiv.

På den baggrund besluttede GL i 2016 at tage initiativ til etableringen af Tænketanken om Sprog. Tænketanken skulle være et forum for de aktører, der ønskede at medvirke i en fælles indsats for at styrke sprog i gymnasiet. Men det var også intentionen, at tænketanken skulle være GL’s tydelige bidrag til at sætte uddannelsespolitisk fokus på emnet.
En række centrale aktører blev inviteret til at deltage – heriblandt repræsentanter for Københavns Universitet, RUC, Dansk Industri, Danmarks Evalueringsinstitut, sprogfagenes lærere og Dansk Sprognævn – og tænketankens arbejde resulterede i 10 anbefalinger, der blev formidlet videre til beslutningstagerne forud for fastlæggelsen af en national sprogstrategi.
Det var et stærkt uddannelsespolitisk indspark, der var med til at sætte en konstruktiv dagsorden.
Da den nationale strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet endelig kom i slutningen af 2017, blev der i regi af tænketanken taget initiativ til at drøfte strategien ved en høring på Christiansborg.
GL kunne godt have ønsket sig mere af den nationale sprogstrategi, for der er ikke meget i den, der er rettet mod udfordringerne i gymnasierne. Samtidig tyder en del på, at gymnasiereformens initiativer for at styrke sprog ikke har den tilsigtede virkning. Derfor blev tænketanken genetableret i foråret 2018, og deltagerkredsen blev udvidet med repræsentanter for lederforeningerne og undervisningsministeriet.
Tænketanken er stadig forankret i GL, og sammen forsøger vi nu, at arbejde for at bevare fokus på udfordringerne, opfordre til den nødvendige politiske handling og løfte opgaven med at styrke sprog inden for de eksisterende rammer.
På den måde spiller GL en aktiv og konstruktiv rolle i uddannelsespolitikken og varetager medlemmernes pædagogiske og faglige interesser.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 3B0D87EA-79B7-4399-98B3-C8AFF2070916_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Afskaf selvejet og lad gymnasierne komme under Regionernes vinger

  • 35DAF521-D904-4552-AF55-9E418B65C543_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Efter 25 års markedsgørelse står gymnasiet i det åbne – og behøver en stærk Liste 2

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater