Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anders Frikke sorthvid

GL skal være kritisk!

28. oktober 2018
Skrevet af_
Anders Kristian Bærholm Frikke

Det er let at komme med slogans – især i en valgkamp og især af den slags, som ingen umiddelbart kan være modstandere af. Min overskrift her er et godt eksempel, for ja, selvfølgelig skal GL være kritisk. Det er imidlertid min påstand, at sagen er en del mere nuanceret end som så.
Det føles jo godt at stå på ølkassen og råbe kritiske og hårdslående kommentarer ud over fædrelandet – man føler, at man handler og gør noget. Det giver et kick af adrenalin; vrede og forargelse er potente virkemidler i en diskussion, og det kan føles fedt at ”jorde” den anden i en diskussion. Hvem blinker først? Man kan næsten høre gorillaen banke sig på den testosteronpumpede brystkasse.
Spørgsmål man imidlertid altid bør stille sig selv er, om det rent faktisk giver resultater at “råbe fra ølkassen” – måske skader det foreningens interesser? GL er den fagforening, der danner rammen om det gode læreliv på landets gymnasier, men vi må være os pinligt bevidste, at det gode lærerliv ikke kommer af sig selv. GL er med andre ord også i høj grad en lobbyorganisation, der skal søge indflydelse og forsøge at påvirke de centrale meningsdannere, politikere og embedsmænd, der reelt har magt og indflydelse på gymnasiets område, og i den sammenhæng må man nødvendigvis gøre sig grundige strategiske overvejelser om, hvordan man som fagforening maksimerer sin påvirkningskraft..

Jeg har i snart 10 år været aktiv i det fynske TR-netværk som tillidsrepræsentant og senere som medlem af hovedbestyrelsen. TR-arbejdet er vanskeligt og krævende. Paradokset er klart, man kunne kalde det for tillidsrepræsentantens janushoved. Man er selvfølgelig lærernes talerør over for ledelsen, men samtidig skal man også være sig bevidst, at man ikke får resultater uden en nær og god samarbejdsrelation til netop ledelsen. Den TR, der vil føre krig mod sin ledelse, taber i det lange løb. Den TR, der formår – som regel over tid og ofte ganske diskret – at plante egne ideer og dagsordner hos ledelsen opnår de resultater, der flytter noget på lærerværelset. Disse latente, men helt afgørende sejre er imidlertid svære at sole sig i sig i bagefter. Man kan ikke banke sig på brystet. Jeg har nævnt det før, og siger det igen: den dygtige TR er IKKE narcissist, men går efter sagen og ikke efter den personlige hæder, og denne analogi gælder også for det centrale arbejde i GL og hovedbestyrelsen. GL’s medlemmer må kunne forvente sig en professionel ledelse i GL, der går efter de langsigtede strategiske mål og ikke efter det kortsigtede kick, som måske giver flere stemmer til næste valg, men som dybest set ikke rykker noget særligt for sektoren, og i værste fald er direkte skadeligt.

Hvad med OK18? Sådan vil man naturligt spørge. Det var da et eksempel på, at det gav pote at være imod og sige fra. Her er sagen også en hel del mere nuanceret end som så. OK18 blev først og fremmest en bragende succes, fordi fire stærke mænd (og flere på sidelinjen) – musketererne kaldte vi dem – havde lavet en velkoordineret, gennemtænkt og klog slagplan. De havde tillid til hinanden og var villige til at bakke hinanden op (eller rettere sagt bakke planen op) mere eller mindre til sidste blodsdråbe. Planen var nøje afstemt således, at der var noget til alle, som det var værd at kæmpe for, og målene var i den grad pragmatiske og realistiske. Ja, nogle vil endda kalde dem decideret defensive. Det endte i en velkoreograferet kamp, som gav det fantastiske resultat, ingen havde turde håbe på. Forhandlingsmodparten dummede og oversolgte sig selv med argumenter omhandlende for lange kaffe-latte-pauser og ”lønfest”, hvilket gav bagslag i medierne, hvor folkestemningen blev tabt.
Moralen er klar, GL vinder (som regel) ikke ved at stå og råbe på ølkassen. GL og dermed de danske gymnasielærere vinder derimod ved at have en strategisk tænkende organisation, der dyrker opbygningen af de nære alliancer, og bedriver lobbyvirksomhed over alt og hele tiden og særligt over for vores nære allierede, venner og samarbejdspartnere i AC (Akademikerne).

Jeg har tidligere, med udgangspunkt i konkrete erfaringer fra de sidste tre år i hovedbestyrelsen, gjort mig til talsmand for en afskaffelse af listerne i GL. Og jeg ryster bestemt ikke på hånden: hvis listerne er en hindring for at opnå GL’s strategiske langsigtede mål, må de væk. Hvis listerne kun formår at dyrke den kortsigtede ”slåen sig på brystet” for at forsøge at fiske stemmer til næste valg, må de væk. Hvis listerne derimod er med til at sikre, at vi får den grundige debat, der giver os evnen til at bage de ”rævekager”, der skal bages, så vi kan vinde de vigtige kampe for foreningen, skal de bevares og måske endda styrkes. Jeg har dog endnu til gode at se denne mulige positive side af listesystemet.
Skal GL være kritisk i den offentlige debat? Ja selvfølgelig, men kun hvis vi fællesskab efter nøje overvejelser vurderer, at det er den bedste vej til at opnå reel indflydelse til gavn for landets gymnasielærere!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater