Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Frygt for forandring!?

14. april 2013
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Et nej til OK 13 er ikke begrundet i følelser, ansvarsløshed eller konfliktromantik eller andet, som er insinueret i hele OK13 forløbet. Det ville være en rigtig god idé fra ja-sigernes side at overveje, om ikke nej’et kunne være et resultatet af en nøgtern analyse af situationen.

Rygterne om et sandsynligt nej til OK 13 fra GL’s medlemmer har sat en kæp i hjulet for Corydons og KL’s misbrug af vores aftale i angrebet på de lockoutede lærere. Corydons arrogante udenomssnak i den anledning var forventelig.Men så kom den her (Politiken. dk 13. april):” ”Det vil altid være sådan, at når man går fra noget kendt til noget nyt, som man ikke ved, hvordan kommer til at fungere, så vil der være stor usikkerhed og utryghed omkring det, og så vil man være imod. Sådan opfatter jeg det, der sker i øjeblikket” siger Gorm Leschly”Hvis man læser og lytter til lærerne, så er det klart, at nej’et ikke er begrundet i irrationel frygt for forandring i det hele taget; men at det er begrundet i en nøgtern bekymring for de ulemper, måske ødelæggende ændringer, vi faktisk kan se frem til i vores arbejdsliv. Det har adskillige lærere på adskillige platforme givet udtryk for. Hvordan kan du overhøre det, Gorm? Det forstår jeg ganske enkelt ikke. Der bliver under alle omstændigheder brug for at fortolke afstemningsresultatet, men det, som du siger her, kan ikke passe. Der er mange, som i disse dage mener at vide bedre end lærerne selv; nu også du Gorm, øv.Gymnasieskolernes Rektorforeningen, som hele vejen har bakket Corydon op, og som har været helt tavs, når vi er blevet udstillet som forkælede og dovne, kom Corydon til undsætning 13. april og sagde at rektorerne ikke er ude på at tryne lærerne, ikke mener, at vi skulle arbejde meget mere – men bare løse opgaven lidt anderledes. (P1, radioavis 13. april). Jens Boe Nielsen, Rektorforeningens formand sagde til Politiken samme dag, at rektorerne ikke er banditter. Det gør det ikke bedre. Det er ikke og har aldrig været til nogen beroligelse, at nogen har behov for at understrege det om sig selv. Rektorforeningens kategoriske afvisning af at indgå aftaler på skolerne og tilsyneladende ulyst til det, som de nu skal realisere og selv indirekte har bedt om: tidsregistrering – gør da ikke udsigterne for implementeringen af OK 13 bedre for lærerne. Vi mangler bare forblommede vendinger om ledelse af selvledende medarbejdere. (ét af flere programpunkter på Rektorforeningens ledelseskonference 10. april), som kan være et sprogligt fix til på én gang at undgå både aftaler og tidsregistrering, vi kan bruge til noget. Vi er blevet normaliseret direkte ind i fortiden i industrien, men mindre vi frivilligt går med til grænseløst arbejde. Det er ikke noget, vi går og frygter; det er desværre det, vi ved. Derfor stemmer mange nej.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater