Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Forvandlerne

23. april 2015
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg oplevede noget, der gav stof til eftertanke for nyligt. Det var på GL’s jubilæumskonference, hvor Jens Arentzen holdt oplæg.
Han talte om forvandlere, dvs. om lærere, der gør en forskel i andre menneskers liv, for eksempel ved at få dem til at tro på sig selv.
Arentzens oplæg blev faktisk til noget så sjældent som en hyldesttale til lærere. Vi har stor betydning for eleverne, når vi viser dem tillid og tror på dem. Vi kan ændre deres liv, blot med en smule nærhed eller venlighed, hvis de ikke er vant til at få det.

Arentzen beklagede de postkort, som vi ikke har fået fra elever, som vi har gjort en forskel for. Vi får det oftest ikke at vide. Og jeg må med skam indrømme at jeg heller ikke har fortalt forvandlerne i mit liv om deres store betydning. Så her kommer et postkort:

En af forvandlerne i mit liv var min matematiklærer på Roskilde Katedralskole, Peter Koch. Peter var en utrolig velorganiseret lærer. Han havde en mappe med et ark papir per time, hvor planen for timen stod. Hans tavleorden var fænomenal, hans forklaringer var gode og hans tålmodighed var stor.

Men det, der gjorde den største forskel i mit liv, var, at han troede på mig. Jeg var genert og turde ikke tage ordet, da jeg startede i gymnasiet. Jeg sagde ikke noget i timerne, hvis jeg kunne slippe, og derfor havde jeg lave mundtlige karakterer. Jeg fik altid at vide at karaktererne burde være endnu lavere ud fra, hvad jeg viste, at jeg kunne.

Men Peter gik den modsatte vej. Han opmuntrede mig og roste mig. Han lagde mærke til mig på den gode måde. Faktisk gav han mig høje mundtlige karakterer, fordi han troede på mig. Det gjorde, at jeg gerne ville vise ham, at han havde ret, og derfor begyndte jeg med små skridt at ændre min adfærd. Han roste mig, og det gjorde, at selvværdet voksede.

Jeg tænker ofte på forvandlerne i mit liv, de engagerede og motiverende lærere, som jeg har mødt undervejs i min skoletid. Og jeg håber, at jeg også kan være med til at gøre en forskel i mine elevers liv.

 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater