Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøOverenskomst
Lene borg

”Fingrene væk fra min betalte frokostpause! Og giv mig mere i løn!”

3. marts 2018
Skrevet af_
Lene Borg

Sådan fremstår arbejdstagerside så usympatisk i mediernes dækning af OK18. Men i virkeligheden delte jeg i går i min betalte frokostpause det runde bord på VUC’s lærerværelse med en flok meget sympatiske kolleger, der slet ikke kan se sig selv i det karikerede billede på offentligt ansatte, medierne tegner vha. udtalelser fra arbejdsgiversiden. Vi er ikke grundlæggende utilfredse med vores løn (selvom vi ikke får al den lokalløn, vi burde, fordi vores skole har et stramt budget), og vi ville nok overleve uden vores betalte frokostpause (selvom vi ret tit taler arbejde og holder møder over vores frokost, fordi vores skemaer ikke altid tillader kollegial sparring på andre tidspunkter) Men hvad er så problemet?
Fælles undren er set med underviserens øjne ofte en frugtbar vej til højere erkendelse. Så det var det, vi gjorde: vi undrede os i fællesskab. Vi forsøgte at se nuancerne. Vi forsøgte at forstå, hvordan det var kommet så vidt. Hvorfor vi nu nærmer os en konflikt, som vi ikke ønsker, men som vi alligevel anser for nødvendig. Hvorfor vores samfund er kommet så langt i en dehumaniseret retning, hvor økonomi er vigtigere end alt andet. Problemet er i virkeligheden større end os selv, så derfor er det ikke så nemt at få øje på og endnu sværere at finde en løsning på.
De nuancer, vi savner, i debatten om OK18 er, hvordan effektiviseringer som følge af besparelser i den offentlige sektor allerede har betydet en reel lønnedgang. Vi arbejder mere end nogensinde før til den samme løn. Vi har siden OK13 ikke haft noget egentligt værn mod at blive pålagt ekstra arbejdsopgaver, og samtidig har vi ikke kunnet være sikre på at få overtidsbetaling for de timer, vi har brugt ekstra, fordi det er op til arbejdsgiveren at skønne om overtiden kan anerkendes. Hvis vi kigger os omkring i den offentlige sektor, tegner der sig en tydelig tendens, som vi i vores lille andedam på VUC kun har set begyndelsen på. Sygeplejerskerne har ikke tid til at tilse alle patienter så ofte, som de gerne ville. Folkeskolelærerne har ikke tid til at forberede deres undervisning så grundigt, som de gerne ville. Pædagogerne har ikke tid til at drage den omsorg for vores børn, som de gerne ville.
Alle offentligt ansatte oplever, at effektiviseringer har medført dårligere arbejdsvilkår, samtidig med at vi drukner i krav om dokumentation og forventninger om at præstere bedre, uden at vi reelt har ressourcerne til at leve op til det pres, der kommer ovenfra. For at bidrage yderligere til den onde stresscirkel, så betyder de forringede arbejdsvilkår, at vi mister en del af vores faglige identitet, hver gang vi går på kompromis med kvaliteten i vores arbejde. At det også sker i flere håndværksfag, at akkorderne bliver så stramme, at man ikke kan levere et fagligt godt stykke arbejde uden at knokle sig selv ihjel, gør det vel ikke mere acceptabelt?
Problemet er større end os selv, fordi hele vores samfund er ramt at en farlig tendens til at sætte økonomi højere end alt andet. Vi skal præstere bedre hele tiden, og derfor ligger der også i OK18 et ønske fra arbejdsgiverside om, at vi selv skal til at forhandle op til 25% af vores løn lokalt og individuelt. Vi ser bare aldrig de penge, fordi vores budgetter bliver skåret med 2% hvert eneste år, og det eneste sted, vi kan spare, er på lønnen. Vi har selv været med til at vælge de politikere ind, der styrer vores samfund i denne retning. En mere asocial retning, hvor vi skal konkurrere med hinanden i stedet for at samarbejde, hvor individet er vigtigere end fællesskabet. Det betyder i yderste konsekvens en afskaffelse af det velfærdssamfund, som vores forfædre har kæmpet for at skabe til gavn og glæde for os alle.
Sammen står vi stærkere, men vi har mistet troen på det, fordi vi har mistet tilliden til hinanden i vores kamp for at komme frem i verden. Et vigtigt skridt på vejen til løsningen af dette problem, der er større end os selv, er fællesskabet i fagbevægelsen. Vi siger fra i fællesskab, fordi vi håber og tror på, at vores arbejdsgivere vil lytte til 750.000 arbejdstagere, der er enige om at sige fra! Først når vi lytter til hinanden med forståelse og respekt, kan en ægte dialog finde sted, og så kan en fælles løsning findes.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

  • Peter Hottenroth
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvorfor skal vi være begejstrede for GL?

  • Jesper Simony Breining
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvad er planen for erhvervsgymnasierne?

  • Morten Henriksen
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    GL har fokuseret for meget på lønudviklingen siden OK13. Det er på tide at prioritere arbejdsvilkårene

  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater